impuls voor de handelsactiviteiten aan het Nieuwe Diep. Daar zorgde Amsterdam wel voor. Lodewijk Napoleon Bonaparte had, onder andere uit vrees voor illegale acties zoals smokkel, in zijn konink rijk het zogenaamde "onvrije territoir" ingesteld: Langs alle grenzen aan land- en zee zijde werd een strook grond van res pectievelijk 5500 en 2600 meter breed bestempeld als "onvrij territoir", waar zeeschepen niet mochten lossen of la den. Alles wat zich op dat terrein be- Detail uit de kadastrale kaart van 1841. Groot Noordhollandsch Kanaal Er waren inmiddels ook al plannen voor een verbeterde en veilige kanaal verbinding tussen het Nieuwe Diep en Amsterdam. Bij de besluitvorming in januari 1817 werd uit angst voor verzet van die stad overigens bewust niet gerept over een kanaal. Amster dam zou dat verkeerd opvatten, zien als een bedreiging van haar eigen handel, en het werk stil laten leggen. Dus ging het zogenaamd om de goed keuring van een geldlening ten be hoeve van het Koegras, de aanleg van een binnenvaart met jaagpad en de voortzetting van de werkzaamheden aan het Nieuwe Diep. Het voorlopige eindresultaat in 1818 zorgde trouwens wel voor een vreemde situatie: een kanaal dat vanaf het Nieuwe Diep tot aan het Zand geschikt was voor grote schepen, maar vervolgens een minimale kop peling had via de Keinsmervaart met de Groote Sloot, de oude, ongeschikte trekvaart. Pas in juli 1819 werd een begin ge maakt met de aanleg van het volledige Groot Noordhollandsch Kanaal. De officiële opening eind 1824 was geen 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2010 | | pagina 8