De gasfabriek op de hoek Spoorgracht en Fabrieksgracht met rechts de karakteristieke schoorsteen en links de hoge elevator voor het kolentransport vanaf de waterweg tot in de gasfabriek (foto na 1908). met de bouw van een gasfabriek en 25 jaar lang gaslicht moest leveren voor 150 lantaarns. Schretlen kocht voor de bouw van zijn gasfabriek voor 300 gulden (137 euro) een stuk onbebouwde domeingrond van 4218 m2 (nu bekend als hoek Spoorgracht - Fabrieksgracht). Dat hij deze plek koos kwam, omdat het gebied (toen) buiten de bebouwde kom lag. Daarbij lag het gunstig aan het water voor de aanvoer per schip van materiaal en kolen. Want kolen waren nood zakelijk voor de winning van het steenkoolgas. Maar Schretlen was niet helemaal gerust op zijn nieuwe on derneming. Hij was bekend met het van onderwijs S. Prins vertelde aan de Helderse Courant de maatregel te betreuren en gaf de schuld aan de vergrijzing in de wijken: "Vergrijzing blijkt in meer stadsdelen, ook protes tant christelijk en katholieke scholen hebben er mee te kampen", aldus Prins. Nadat in het monumentale schoolgebouw geen onderwijs meer werd gegeven heeft het een groot aantal bestemmingen en gebruikers gehad. In 2009 heeft Woningstich ting de school overgenomen van de gemeente. Woningstichting wil op deze manier het karakteristieke histo rische gebouw behouden voor de stad Den Helder en zal de komende jaren het nodige onderhoud uitvoeren. In samenwerking met Stichting de Vis- salon wordt het gebouw zo veel mo gelijk door kunstenaars gebruikt. korte nachten overbodig. Bij volle maan brandde er ook geen licht. Burgemeester Jan in 't Velt wilde dat veranderen. Hij ijverde voor goede straatverlichting op gas, zoals in Alk maar en in Hoorn. Want de komst van gaslicht in de straten zou een grote vooruitgang betekenen voor Nieuwediep. Na eerdere afwijzingen gaf Koning Willem III in 1856 zijn toestemming. De gemeente plaatste direct een advertentie in de lande lijke, toonaangevende kranten met de aanbesteding om Den Helder van straatverlichting te voorzien. Uit de inschrijvingen koos het gemeentebe stuur voor de smidszoon D. Schretlen uit Leiden. Hij was eigenaar van een ijzer, koper- en metaalgieterij annex fabriek van werktuigen. Op 2 decem ber 1856 ging ook de gemeenteraad akkoord. Onder de voorwaarde dat hij binnen een jaar moest aanvangen De Gasfabriek Voordat in Den Helder in de jaren 1850 de straatverlichting brandde moesten de lantaarnopstekers eerst de ladder op om de olielantaarns aan te steken. Veel lantaarns bezat Den Helder niet. Er stonden er elf in het toenmalige dorp en verder brandde 's nachts licht bij het dok van de Rijkswerf, bij de sluizen en langs de haven. In de zomermaanden brandde er geen licht, men vond dat bij Afgemeerd kolenschip voor de elevator in de Spoorgracht. Terwijl het achterruim wordt gelost door de krachtige transportarm van de elevator poseert het schippersgezin op het dek voor de fotograaf (foto ca. 1930).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2010 | | pagina 60