UL1! ,.UW1 111 I B HS- W I S -V En die mannen van de luchtbescher ming huisden in een soort klein poli tiebureau in de Visbuurt. Om precies te zijn aan de Spoorgracht vlakbij de Botbrug. Die Botbrug was in de vooroorlogse jaren een zogenaamde draaibrug en als brugwachter Maigret een goeie bui had mochten wij jon gens wel eens 'meedraaien op de brug als die open moest. En dat vonden wij héél apart. Ik vond dat Maigret, die tevens schoenmaker was, mijn schoe nen wel verzolen mocht. Maar dat deed mijn vader helaas zelf. Dat deed- ie niet zo goed, doch wel goedkoper dan Maigret. Van die luchtbescherming begrepen we niet zoveel. Er zouden vijande lijke vliegtuigen kunnen komen die bommen op de stad zouden gooien. Maar wat moesten die mannen in dat luchtbeschermingsbureau daar tegen doen? Dat we op Rehobothschool oe fenen moesten om bij een luchtaanval zo snel mogelijk het schoolgebouw te verlaten, dat begrepen we wel. En dat we, omdat de schuilkelders nog niet klaar waren, bij mensen aan de gracht moesten gaan schuilen, nou ja dat snapten we ook nog wel. Al leek zon schuilkelder ons toch wel beter, in elk geval interessanter. Maar, zoals gezegd, die schuilkelders waren nog lang niet klaar in de Visbuurt. 't Was ook een malle vertoning zo'n schuil kelder midden in de straat. Want zo breed waren die straten doorgaans niet. Na verloop van tijd werd me duidelijk dat de mannen van de luchtbescherming allereerst moesten zorgen dat de mensen braaf deden wat hun opgedragen werd. Dat was zorgen voor een goede verduistering 's nachts, zodat we vanuit de lucht dan niet zichtbaar waren. 'Door het laten uitstralen van licht brengt men niet alleen zichzelf, maar ook zijn medeburgers in gevaar en daar kan niet krachtig genoeg tegen opgetre den worden'. Zo stond het in de krant. Vervolgens zorgde de luchtbescher ming ook voor tijdige waarschuwing bij een vijandelijke luchtaanval. De oude Botbrug is vervangen door een vaste brug. Rechts naast het hotel het voormalige politiebureau. Brandweer- en luchtbeschermingsoefening tijdens de mobilisatie in 1939 op de Rijkswerf. 'Luchtalarm wordt gegeven door een afwisselende hoge en lage janktoon van de sirenes'. Jawel, zo stond het er echt. Die janktoon, dat klopte hele maal. Maar nou komt 't. Bij luchtgevaar moest iedereen zich van de straat ver wijderen. Auto's moesten rechts van de weg staan, paarden met het leidsel vastgebonden worden aan het wagen wiel. En ik moest dekking zoeken in het dichtstbijzijnde huis. Maar hoe ik ook aanbelde, er werd niet openge daan. En toen, jawel, toen was er een man in een geitenleren jekker van de luchtbeschermingsdienst die me zag martelen. Die trok me naar binnen in dat toen vrij nieuwe politieonder- 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2010 | | pagina 45