De romp van de Crostafels met daarachter de M 461. De grote fonteinen zijn
afkomstig van afgeschoten raketten, de kleinere van de 20 mm boordmunitie
(Coastal Command Review, The National Archives, Londen
door de andere bemanningen, terwijl
hij met de Beaufighter een buiklan
ding maakte bij de Walingseweg in de
Wieringerwaard. F/O Gaunt en F/Sgt
Chrisp werden door een burger naar
een schuur gebracht en voorzien van
burgerkleding. De volgende ochtend
verschenen echter 6 Duitsers in plaats
van de burger en werden ze gevangen
genomen5.
Ook Beaufighter F/254 zat in de
problemen. P/O Winsland zag het
gebeuren:
"We kwamen er doorheen aan de an
dere kant (van het Marsdiep, H.N.) en
om mij heen kijkend tijdens de draai
boven de Zuiderzee zag ik één van
Vermoedelijk de M 461 en daarachter
de M 369 in een vroeg stadium van de
aanval (Coastal Command Review, The
National Archives, Londen).
Eén van de zeer weinige foto's van Stoomloodsvaartuig 12. Hier als de HJ in dienst
van het Hafenschutzflottille IJmuiden. In 1943 zou het omgedoopt worden tot de V
1417 en ingedeeld worden bij de 14./Vorpostenflottille
(foto Frans de Boer, Den Haag).
der als gevolg van het bombardement
van de Spitfires op de Flakstellingen.
De Duitsers rapporteerden 5 Ab-
schüsse. Opmerkelijk genoeg werden
deze door de commandant van de
34./Minensuchflottille, die met 4 bo
ten in de haven van Den Helder lag
en ook het vuur had geopend, rui
terlijk toegeschreven aan de schepen
in het Marsdiep die daar de zwaarste
klappen hadden gehad.
In de problemen
Maar de missie was nog niet ten ein
de. Meerdere Beaufighters waren be
schadigd geraakt en moesten nog over
Noord-Holland zien terug te komen
naar North Coates. Twee Beaufighters
waren al dermate beschadigd dat ze
niet langer in de lucht konden worden
gehouden. F/O Gaunt in Beaufighter
D/236 meldde over de radio: "Beide
motoren in brand - proberen noodlan
ding in een weiland". Nog snel werd
hem succes toegewenst over de radio
onze vliegtuigen met een wit spoor
achter zich aan, ik neem aan glycol of
zoiets. Het toestel klom omhoog en ik
zag dat de twee bemanningsleden eruit
sprongen. Een parachute ging open, de
ander niet."6
De ongelukkige was de piloot F/Sgt
Maton die tegen de grond sloeg in de
buurt van het wrak van de Beaufigh
ter bij Twisk. De navigator, F/Sgt Rad-
cliffe, werd geholpen door de plaat
selijke bevolking en keerde een paar
maanden later in Engeland terug7.
142