De romp van de Crostafels met daarachter de M 461. De grote fonteinen zijn afkomstig van afgeschoten raketten, de kleinere van de 20 mm boordmunitie (Coastal Command Review, The National Archives, Londen door de andere bemanningen, terwijl hij met de Beaufighter een buiklan ding maakte bij de Walingseweg in de Wieringerwaard. F/O Gaunt en F/Sgt Chrisp werden door een burger naar een schuur gebracht en voorzien van burgerkleding. De volgende ochtend verschenen echter 6 Duitsers in plaats van de burger en werden ze gevangen genomen5. Ook Beaufighter F/254 zat in de problemen. P/O Winsland zag het gebeuren: "We kwamen er doorheen aan de an dere kant (van het Marsdiep, H.N.) en om mij heen kijkend tijdens de draai boven de Zuiderzee zag ik één van Vermoedelijk de M 461 en daarachter de M 369 in een vroeg stadium van de aanval (Coastal Command Review, The National Archives, Londen). Eén van de zeer weinige foto's van Stoomloodsvaartuig 12. Hier als de HJ in dienst van het Hafenschutzflottille IJmuiden. In 1943 zou het omgedoopt worden tot de V 1417 en ingedeeld worden bij de 14./Vorpostenflottille (foto Frans de Boer, Den Haag). der als gevolg van het bombardement van de Spitfires op de Flakstellingen. De Duitsers rapporteerden 5 Ab- schüsse. Opmerkelijk genoeg werden deze door de commandant van de 34./Minensuchflottille, die met 4 bo ten in de haven van Den Helder lag en ook het vuur had geopend, rui terlijk toegeschreven aan de schepen in het Marsdiep die daar de zwaarste klappen hadden gehad. In de problemen Maar de missie was nog niet ten ein de. Meerdere Beaufighters waren be schadigd geraakt en moesten nog over Noord-Holland zien terug te komen naar North Coates. Twee Beaufighters waren al dermate beschadigd dat ze niet langer in de lucht konden worden gehouden. F/O Gaunt in Beaufighter D/236 meldde over de radio: "Beide motoren in brand - proberen noodlan ding in een weiland". Nog snel werd hem succes toegewenst over de radio onze vliegtuigen met een wit spoor achter zich aan, ik neem aan glycol of zoiets. Het toestel klom omhoog en ik zag dat de twee bemanningsleden eruit sprongen. Een parachute ging open, de ander niet."6 De ongelukkige was de piloot F/Sgt Maton die tegen de grond sloeg in de buurt van het wrak van de Beaufigh ter bij Twisk. De navigator, F/Sgt Rad- cliffe, werd geholpen door de plaat selijke bevolking en keerde een paar maanden later in Engeland terug7. 142

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2010 | | pagina 16