SMl Schets van de aanval uit het KTB van 34,/Minensuchflottille. tend werd besloten dat de Beaufigh- ters van de North Coates Strike Wing, 236 en 254 Squadron, ondersteund door 2 squadrons Spitfires van 12 Group dit konvooi zouden aanvallen. Van 12.33 tot 12.50 uur stegen onder leiding van W/Cdr Cartridge DFC 16 Beaufighters van 254 en 16 Beaufigh- ters van 236 Squadron op van North Coates. De laatsten waren ieder uit gerust met de 8 x 25 lbs raketten. Om 13.15 uur werd boven Coltishall con tact gemaakt met 33 Spitfires van 602 en 603 Squadron onder leiding van W/Cdr Lardner-Burke DFC. Deze waren ieder uitgerust met 2 x 250 lbs bommen. De 12 Spitfires van 602 Squadron zouden Flakstellingen van Den Helder aanvallen en 11 Spitfires van 603 Squadron de Flakstellingen op Texel-Zuid, net voordat de Beau fighters de aanval zouden inzetten op het konvooi. De formatie zette koers over de Noordzee richting Den Helder, een oversteek van iets minder dan een half uur op lage hoogte. Met nog en kele minuten te vliegen zag de leider, W/Cdr Cartridge DFC, de bommen van de Spitfires exploderen bij de Flakstellingen. Iets verderop vloog Capt C. A. D. Williams in een Mustang van 541 Squadron voor een Photo Reconnais sance Sortie richting de Afsluitdijk en rapporteerde de inslagen van de bom men om 14.10 uur. "Mijn derde missie op mijn tweede Tour op 17 januari 1945 was opnieuw een aanval hij Den Helder. Alleen de naam Den Helder al dwong respect af bij de bemanningsleden. We kwamen vanuit de richting zee en zoals ge woonlijk stegen we tijdens de nadering van het doel naar een grotere hoogte Boven het zeegat tussen Texel en Den Helder, met vol gas, kozen we een doel wit uit en ik leidde mijn sectie in de duikvlucht. De lucht leek gevuld met exploderende Flakgranaten en licht spoor dat op mij afkwam. Hoe konden we dit enigszins overleven? Een mix van angst en opwinding zorgde voor de adrenalinestroom. Ik drukte op de af- vuurknop en zag de inslagen van mijn 20 mm munitie opspatten in het water totdat ze het schip raakten. Tegelijker tijd zag ik de convergerende banen van inslagen van mijn twee wingmen. Ik vuurde de 8 raketten af en trok op uit de duik en draaide naar rechts richting de Zuiderzee. Een stem riep 'Mayday, Mayday!' en ik dacht dit te herken nen als die van F/O Middlemas, een jonge piloot die recentelijk bij ons was gekomen en met wie ik een paar dagen eerder uit was in Grimsby.", schrijft F/O Dave Ellis DFC, piloot in Beau- fighter Q/2361 "Dit werd een aanval van de hele Wing omdat we geen enkel schip op zee heb ben kunnen aanvallen. Dus moesten we achter ze aan. Tussen Texel en Den Helder lag de reede, wat de schepen gewoonlijk als schuilplaats gebruikten. Niet de haven van Den Helder zelf, maar het hele gebied. Het was onze ergste nachtmerrie, want vanuit zee komende had je aan de ene kant het vasteland met de stad Den Helder en aan de andere kant Texel en de lucht afweer leek wel overal te zitten. De schepen lagen er tussenin en droegen bij aan de piunhoop. Erop afvliegend 140

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2010 | | pagina 14