tijdens de zogenaamde basisopleiding wiskunde van een leerkracht van de rhbs die een deel van zijn leven als of ficier bij het KNIL had gediend en wel bij de Cartografische dienst. Hij stam de nog uit de tijd waarin het zo was, dat officieren min of meer automa tisch bevoegd waren voor het geven van bepaalde vakken in het voortge zet onderwijs. Hij had voor zover ik weet een dubbele naam die ik helaas niet meer weet en was overigens zeker een markante figuur te noemen. Mijnheer Mahler was deels voortge sproten uit Indonesisch bloed en had dus ook gevoelsmatig nog vrij sterke banden met onze voormalige kolonie. In die tijd speelde het Nieuw-Guinea probleem een vrij grote rol waarbij het overdragen van de soevereiniteit aan Indonesië de centrale kwestie was. Meneer Mahler was hier zeer fel tegen gekant. Hij ging daarin zelfs zo ver, dat hij zich als lijsttrekker op wierp voor een 'harde lijn'-partij. Op een avond hield hij een, door ons enigszins uitgelokt, vlammend betoog waarbij hij stelde dat we, eventueel ge wapenderhand, deze zaak in het reine zouden moeten brengen. Tijdens dit betoog signaleerde hij een duidelijk toenemende afwijzende stemming in de klas, wat hem enigszins verbaasde. Tot het tot hem doordrong en hij zei "Ja, natuurlijk ik begrijp het, jullie zouden dat moeten doen". Het onder werp is daarna nooit meer ter sprake gekomen en de partij is voor zover ik weet ook een vroegtijdige dood gestorven doordat zij door de feiten voorbij gestreefd werd. Naast aan meneer Mahler heb ik met name aan Jan de Boer heel goede her inneringen en ik ben er van overtuigd dat hij een geboren leerkracht was die in staat was de meest ingewikkelde zaken aan zijn leerlingen bij te bren gen. Hij had de wind er trouwens wel goed onder, want er was niemand die het lef had om het door hem opgege ven huiswerk niet te maken. Mocht je dit overigens één keer proberen, dan werd je wel zodanig in de hoek gezet dat je je de volgende keer wel twee keer bedacht. Hoe goed hij was bleek wel met het examen voor het vak be schrijvende meetkunde, want toen we daarvoor een examen moesten afleg gen was er niemand die met een cijfer lager dan 8 uit de bus kwam. Overigens was het een bijzonder ge lukkige zaak dat in Den Helder een dergelijke mogelijkheid aanwezig was, want heel veel jongeren en soms ook wat oudere laatbloeiers, zijn op die manier in het onderwijs terecht gekomen en het is natuurlijk prachtig wanneer je een dergelijke opleiding op een fietsafstand van vijf minuten van je huis kunt bezoeken. Emancipatie Dat het in die tijd met de emancipatie van de vrouw nog droevig gesteld was illustreert het volgende verhaal: In december 1960 zouden Lusien en ik trouwen en zij wilde, zodra ze in Den Helder zou gaan wonen, naar de Avond-Mulo om dit diploma te gaan halen. Zodra er een advertentie in de krant stond, waaruit bleek dat je op gegeven kon worden voor deze oplei ding, toog ik naar de school om haar in te schrijven. Ze werkte zelf toen nog, als groepsleidster in Bussum, aan het daar gevestigde Blinden Instituut. Ik werd ontvangen door de directeur van de Avond-Mulo meneer Van Doorne, die bij veel leerlingen beter bekend was onder de naam 'Knor' en die, na mijn verhaal te hebben aangehoord, zei, dat hij eigenlijk geen noodzaak zag om haar in te schrijven want "bij een vrouw, en dan nog wel een die binnenkort in de huwelijks boot zou stappen, kon je er wel van uitgaan dat er van de studie toch wei nig terecht zou komen". Dit was ik duidelijk niet met hem eens en zei dat "het bij haar beslist wel wat zou worden". Nadat hij er van overtuigd was geraakt dat ik er op stond dat ze zou worden ingeschre ven, stelde hij dat hij haar 'voorlopig' zou inschrijven. Maar hij bleef bij zijn twijfel over het nut van deze hande ling. Achteraf heeft hij wel een totaal an dere indruk gekregen, want na ruim drie jaar op de school haalde Lusien haar Mulo-diploma, inclusief haar Middenstandsdiploma, en dit was later voor haar de sleutel voor haar verdere studie, toen onze kinderen wat ouder waren geworden. Woningproblemen Wanneer je ging trouwen was het na tuurlijk erg prettig om dan gelijk in je eigen huis te kunnen wonen. Dat be tekende dat je je moest laten inschrij ven voor de toen nogal schaarse wo ningen. Je kwam dan terecht bij een ambtenaar die in Den Helder een vrij negatieve reputatie had opgebouwd. Want het kwam er op neer dat zo'n beetje half hurend Den Helder met de man overhoop lag. Door mijn werk kwam ik nogal dikwijls met mensen in aanraking die de vreselijkste verha len opdisten als de naam van de man toevallig viel. Hierdoor was ik al een beetje voorbereid op datgene wat me te wachten stond. Nu was het natuurlijk zo dat de baan van deze ambtenaar zijn schaduwzijde had, want het is niet eenvoudig in een tijd van schaarste iedereen tevreden te stellen en met die instelling toog ik dan ook naar het gemeentehuis er van uitgaande dat je met een redelijk mens in een moeilijke positie te doen zou krijgen. Wie schetst echter mijn verbazing dat ik, nadat ik binnen was gekomen eerst een heel verhaal te horen kreeg over het feit dat er over zijn persoon vele verhalen de ronde deden, maar dat het beslist niet waar was dat hij regelmatig over zijn bu reau getrokken werd. Verder stelde hij dat ik er van overtuigd kon zijn dat hij scheldpartijen beslist nooit zou tolereren. Na deze inleiding werd mij 96

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 10