Will C. Thijssen Julianadorp aan Zee Noten 74. helft. Na een trage start verliep de verkoop zo vlot, dat de laatste woning in 2004 gereed kwam.16 De Structuurvisie Julianadorp aan Zee 2005-2010 (februari 2007) bestrijkt het grondgebied van Den Helder tus sen Callantsogervaart, spoorlijn en Doggersvaart. De visie houdt in dat Julianadorp zich op basis van een nieuwe identiteit, Julianadorp aan Zee, zal gaan ontwikkelen. Deze identiteit wordt uitgedragen door het landschap, de verbindende factor. In het gebied moeten de groenstructuren meer samenhang brengen tussen de bebou wingsclusters. In de woonbuurten wordt niet ingezet op bouwen, maar op beheren. Het bestaande groen in de wijk is kostbaar. De bouw van nieuwe woningen zal dan ook moeten geschieden binnen de bestaande bouwvlakken. De groene Slenk moet in tact blijven en mag niet worden aangetast. Daarnaast zal aan dacht moeten worden besteed aan de langzaam verkeerroutes. De ontsluiting van de recreatieve voorzieningen aan de kust zal gaan via de Callantsogervaart. De Van Foreest- weg ligt buiten het gebied en zal zich ontwikkelen tot een verblijfsgebied met toeristisch-recreatieve voorzie ningen.17 1 Peter Hovestad en J.T. Bremer, 'Ach, ik bid en smeek u, laat mij terugkomen in Den Helder'(Den Helder 1997), pp.167, 168. 2 Ibidem, pp.168, 179. 3 Ibidem, p.169; Bestemmingsplan Drooghe Weert Zuid 1974, p.6;Den Helder. Structuurschets (1990), pp.6, 13 4 Hovestad en Bremer (1997), p.169; Bestemmingsplan Drooghe Weert Zuid 1974, p.1. 5 Hovestad en Bremer (1997), p.170; Besluit van de gemeenteraad d.d. 18 december 1874; Bestemmingsplan Drooghe Weert Zuid 1974, p.2; Den Helder. Structuurschets (1990), p.7. 6 Hovestad en Bremer (1997), pp.169 172; Den Helder. Structuurschets (1990), pp.13, 15. 7 Hovestad en Bremer (1997), p.172; Den Helder. Structuurschets (1990), p.37. 8 Bestemmingsplan Drooghe Weert Noord 1974, pp.8-11, 15-21; Hovestad en Bremer (1997), p.170. 9 Hovestad en Bremer (1997), p.171; Den Helder. Structuurschets (1990), p.7, 37; Structuurschets Julianadorp (1996), p.14, 19;Programma van eisen in hoofdlijnen. Ontwikkeling van Zwanenbalg (1994), p.2. 10 Hovestad en Bremer (1997), p.169; Den Helder. Structuurschets (1990), p.26; Programma van eisen in hoofd lijnen. Ontwikkeling Zwanenbalg (1994), p.3. 11 Hovestad en Bremer (1997), 171-174.; Structuurschets Julianadorp (1996), 12; M. Vermooten, T. Slot, 100 jaar Ju lianadorp; jong dynamisch (Groenlo 2009), pp.168, 172. 12 Hovestad en Bemer (1997), pp.174 178. 13 Hovestad en Bremer (1997), pp.174 178; Structuurschets Julianadorp (1996), pp.11, 14, 19; Programma van eisen. Ontwikkeling van Zwanenbalg (1994), pp.2, 3. 14 Uitwerking Boterzwin 2/3 1991, pp.6, 9; Bestemmingsplan Boterzwin 1, 1993, pp.5, 7; Bestemmingsplan Bo terzwin 5, 1997, p.7; Bestemmingsplan Julianadorp 2008, pp.8, 9. 15 Uitwerkingsplan Malzwin 1996, pp.6, 18, 20; Bestemmingsplan Julianadorp Zuid 2008, p.9. 16 Programma van eisen in hoofdlijnen. Ontwikkeling Zwanenbalg (1994), pp.3, 4, 6;Bestemmingsplan Juliana dorp Zuid 2008, p.9. 17 Bestemmingsplan Julianadorp Zuid 2008. Structuurvisie Julianadorp aan Zee 2020, p.41.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 76