Er was in Middelzand gevarieerd ge
bouwd, maar er stonden erg veel wo
ningen op 1 hectare. In het zuiden van
de buurt bereikten de verscheidenheid
en de variatie in ligging en woonerfvor-
men hun hoogtepunt. Ook hier stonden
de woningen echter te dicht op elkaar,
waardoor de beoogde overzichtelijkheid
als 'ondoorzichtig' werd ervaren.
In de praktijk was de woonerfvorm
dus allesbehalve ideaal. Bezoekers
konden zich slecht oriënteren en in
de negentiger jaren namen de (so
ciale) problemen en de leegstand in
de eerste nieuwbouwwijken toe. Het
wegnemen van de nadelen kostte
handen vol geld. Zo werden, als het
kon, de bergingen van de voorkant
van de woningen verplaatst naar de
achterkant.
Om plaats te maken voor parkeerruim
te en speelgebied voor de kinderen wer
den zelfs huizenblokken afgebroken!11
Doorzwin
De huizen in Doorzwin kregen een
soberder opzet. Ze werden opgeleverd
zonder bouwbehang. De groenstro
ken maakten plaats voor waterpar
tijen die Woningstichting in een later
stadium afsloot met terraswoningen.
In de volksmond krijgt de buurt de
naam Waterplan.
In het bouwjaar 1981 lagen de ge
middelde bouwkosten, ondanks de
versoberingen, vrij hoog. Dat werkte
natuurlijk door in de maandhuren.
Toen de vraag afnam slaagde Wo
ningstichting er niet in alle woningen
in deze buurt te verhuren.
De traditionele woningnood was ver
leden tijd. Ook de verkoop van wo
ningen stagneerde, zelfs in het royaal
opgezette Vogelzand. Tegen het einde
van 1979 stonden in Drooghe Weert
Zuid circa 200 huizen leeg, exclusief
de nog niet opgeleverde. De vele wo-
ningzoekenden in Den Helder kon
den of wilden deze huizen blijkbaar
niet kopen.
Het leek erop dat de critici toch noch
gelijk zouden krijgen. De ontwikke
ling van Den Helder bleef ver achter
bij de verwachtingen. Was Drooghe
Weert Zuid dan toch te groots op
gezet? De leegstand groeide in ieder
geval.
Aan de woningen zelf mankeerde
niets, maar de huren waren pittig en
stegen jaarlijks, terwijl de mensen
minder hadden te besteden. Toen de
bouw van winkels en centrale voor
zieningen achterbleef bij de woning
bouw gingen ook de vervoerskosten,
bijvoorbeeld naar Den Helder, een rol
spelen.
Toen verbetering van de woningen in
Doorzwin -carport, extra bergruimte,
zolderopbouw, aanpassing badka
mer en keuken- niet in de huur werd
Boterzwin rechts van de rotonde, luchtfoto van 28 mei 2006.
71