Er was in Middelzand gevarieerd ge bouwd, maar er stonden erg veel wo ningen op 1 hectare. In het zuiden van de buurt bereikten de verscheidenheid en de variatie in ligging en woonerfvor- men hun hoogtepunt. Ook hier stonden de woningen echter te dicht op elkaar, waardoor de beoogde overzichtelijkheid als 'ondoorzichtig' werd ervaren. In de praktijk was de woonerfvorm dus allesbehalve ideaal. Bezoekers konden zich slecht oriënteren en in de negentiger jaren namen de (so ciale) problemen en de leegstand in de eerste nieuwbouwwijken toe. Het wegnemen van de nadelen kostte handen vol geld. Zo werden, als het kon, de bergingen van de voorkant van de woningen verplaatst naar de achterkant. Om plaats te maken voor parkeerruim te en speelgebied voor de kinderen wer den zelfs huizenblokken afgebroken!11 Doorzwin De huizen in Doorzwin kregen een soberder opzet. Ze werden opgeleverd zonder bouwbehang. De groenstro ken maakten plaats voor waterpar tijen die Woningstichting in een later stadium afsloot met terraswoningen. In de volksmond krijgt de buurt de naam Waterplan. In het bouwjaar 1981 lagen de ge middelde bouwkosten, ondanks de versoberingen, vrij hoog. Dat werkte natuurlijk door in de maandhuren. Toen de vraag afnam slaagde Wo ningstichting er niet in alle woningen in deze buurt te verhuren. De traditionele woningnood was ver leden tijd. Ook de verkoop van wo ningen stagneerde, zelfs in het royaal opgezette Vogelzand. Tegen het einde van 1979 stonden in Drooghe Weert Zuid circa 200 huizen leeg, exclusief de nog niet opgeleverde. De vele wo- ningzoekenden in Den Helder kon den of wilden deze huizen blijkbaar niet kopen. Het leek erop dat de critici toch noch gelijk zouden krijgen. De ontwikke ling van Den Helder bleef ver achter bij de verwachtingen. Was Drooghe Weert Zuid dan toch te groots op gezet? De leegstand groeide in ieder geval. Aan de woningen zelf mankeerde niets, maar de huren waren pittig en stegen jaarlijks, terwijl de mensen minder hadden te besteden. Toen de bouw van winkels en centrale voor zieningen achterbleef bij de woning bouw gingen ook de vervoerskosten, bijvoorbeeld naar Den Helder, een rol spelen. Toen verbetering van de woningen in Doorzwin -carport, extra bergruimte, zolderopbouw, aanpassing badka mer en keuken- niet in de huur werd Boterzwin rechts van de rotonde, luchtfoto van 28 mei 2006. 71

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 73