Koopwoningen in Middelzand. Huurwoningen in Middelzand. Dit blok van zes woningen is in 1994 gesloopt om een door buurtkinderen ontworpen speelter rein aan te leggen. Grotere recreatievoorzieningen (wijk- of stadspark, sportcomplexen) konden buiten het plangebied worden aangelegd. Buiten de wijk- en buurtcentra zou sprake zijn van een slechts bescheiden werkgelegenheid. Er kwam ruimte voor verzorgende en niet-hinderlijke bedrijven die van bescheiden omvang dienden te zijn en aansluiting moesten zoeken bij het al bestaande fabrieks complex aan de Van Foreestweg. Wijkwegen moesten het van buiten komende verkeer opvangen en over de woonbuurten verdelen. Ze liepen er niet doorheen, maar erlangs. Aan de wijkwegen kwamen dan ook geen woningen. Elke woonbuurt zou minstens twee buurtverzamelwegen krijgen die aansloten op de wijkwe- gen. Tussen de buurten was in het algemeen geen directe verbinding voor gemotoriseerd verkeer, openbaar vervoer uitgezonderd. Namen die uitliepen op -straat, -laan en -weg waren taboe. Er waren alleen maar huisnummers. Tussen de ontsluitingswegen was van het noorden naar het zuiden een aan eengesloten groenstrook, de groene Slenk, gepland die, behalve door de wijkwegen, niet door autoverkeer zou worden doorsneden. In het plangebied waren drie school complexen opgenomen, elk bestaande uit vier lagere scholen annex kleuter scholen, gymnastieklokalen en an dere, voor het onderwijs belangrijke, voorzieningen. Er zouden twee winkelcentra worden gebouwd, alsmede buurtwinkels. Ook voor groen- en speelvoorzieningen zou ruimte worden gereserveerd. Ten noorden van Boterzwin was het buurtcentrum Drooghe Bol gepland. Dit zou uit de woonbuurten Boter- zwin en Malzwin bereikbaar zijn voor gemotoriseerd verkeer en via de groe ne Slenk voor voetgangers en fietsers. Vlak ten zuiden van de Van Foreest- weg zou een buurtwinkelcentrum komen. De bouw moest gelijk opgaan met die van de eerste woningen. Het zou van tijdelijke aard zijn en op termijn samengaan met het wijkwin kelcentrum dat vlak ten noorden van de Van Foreestweg in Drooghe Weert Noord was gepland.8 'Concentrische' uitbouw van Julia- nadorp De stagnatie in de bevolkingsgroei leidde ertoe dat de woningbouw in een langgerekt stadsdeel ten westen van Julianadorp in 1981 werd losgelaten. Er werd alsnog gekozen voor de eerder bepleite 'concentrische' uitbouw van Julianadorp in drie kwadranten. Julianadorp (oud) en Drooghe Weert Zuid (nieuw) moesten integreren. De verdere ontwikkeling van het plangebied moest meer oostwaarts dan noord waarts worden voortgezet, wat ook een zekere integratie van Noorderhaven zou vergemakkelijken. De groenstructuur kon oostwaarts worden voortgezet: groene west- oost verbindingen voor langzaam verkeer en een lineaire groenstructuur van noord naar zuid, vergelijkbaar met de Slenk. Aan de noordzijde zou Julianadorp con tact houden met het agrarische gebied. Een groot deel van het woon- werk verkeer van en naar de werkgelegen- heidsgebieden aan de oostzijde van Den Helder zou langs de Rijksweg kunnen gaan. In dit verband was ook de aanleg van de oost-west lopende Zuiderhaaks van belang. De verkeers druk op de Nieuweweg/Langevliet zou afnemen en een kostbare recon structie van deze hoofdontsluitings- weg achterwege kunnen blijven. In 1986 zag de gemeenteraad af van de aanleg van de Duinzoomweg. De raad koos voor versterking van de oost-west relaties en voor verbetering van de Langevliet. In deze keuze pasten ook het doortrekken van de Middenvliet 68

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 70