eind tachtiger jaren van de vorige eeuw inwoners. Van woningnood was geen sprake meer.7 Drooghe Weert Zuid. Infrastructuur Drooghe Weert Zuid lag verder van de oude stadskern dan De Schooten en Nieuw Den Helder. De nieuwe wijk moest dan ook zelfstandiger worden. Op vrijwel elk gebied waren eigen voorzieningen nodig èn ver antwoord. Alleen voor echt stedelijke zaken -schouwburg, speciaalzaken- waren de inwoners aangewezen op de stadskern. Drooghe Weert Zuid zou worden ont sloten door drie hoofdwegen: aan de westkant de -nieuwe- Duinzoomweg (Den Helder-Callantsoog-Zijpe), aan de oostkant, de -bestaande- Rijksweg (Den Helder-Alkmaar) en daar tus senin, oostelijk van de Langevliet, de -nieuwe- Stadssnelweg (Callantsoger- vaart-Doggersvaart). Duinzoomweg en Stadssnelweg zouden nooit worden aangelegd. De nieuwe wijk was bestemd als woonwijk. Wonen in een gevarieerde wijk met zo min mogelijk verkeer was hoofddoel. Variatie moest worden verkregen door verschil in type en grootte van de woningen, in de ma nier van de verkaveling, in de prijs en in de exploitatiewijze. Het merendeel van de woningen moest worden gerealiseerd in laag bouw. Slechts hier en daar was gesta pelde bouw toegestaan. De maximale hoogte werd bepaald op 12 meter. Luchtfoto van de aanleg van Middelzand als eerste wijk van Drooghe Weert Zuid aan de Van Foreestweg. 67

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 69