pen de ballast (zand) te leveren, die zij nodig hadden voor hun terugreis naar Noorwegen en elders. De zandleve- ring was de aanleiding tot het koopen van land in het Koegras, waar het zand vandaan kwam dat door de bak ker werd geleverd. Toen echter door de opening van het Noordzeekanaal de scheepvaart door Noordhollands Kanaal werd stilgelegd, was daarmee de ballastlevering afgeloopen en eisch- te de exploitatie van het land grootere aanpak." Het zal duidelijk zijn dat de meester bakker niet alleen brood leverde aan de koopvaardijschepen, die in de jaren 1840-1880 de haven van Nieuwediep aandeden, maar ook ballastzand van af te graven nollen (binnenduintjes) in Het Koegras. Het waren vooral houtschepen uit Noorwegen, die meestal 'leeg' te rugvoeren en vanwege de stabiliteit van het zeilschip ballast nodig had den. Toen na de opening van het Noordzeekanaal in 1876 de scheep vaart via de Helderse haven al snel terugliep, kwam er een eind aan de zandafgraving. Er staat in de krant vervolgens wel wat erg simpel dat de heer Verfaille aanvankelijk weinig voelde voor exploitatie van de gron den, "omdat dit zoo geheel buiten zijn eigenlijke bedrijf viel." Erger was dat het in die jaren helemaal niet zo goed ging met de landbouw, men Kaart van Anthonius Adriaensz Metius (1618). sprak zelfs van de crisis van 1880. Daar kwam voor Het Koegras nog bij dat de grond zandig was en dat bete kende in die jaren: weinig vruchtbaar. Tevens was de waterhuishouding niet bepaald ideaal. "Vergelijkt men de prijzen van 1886/1887 met die in 1899 dan merkt men dat waar in de tachtiger jaren de prijzen tot op 1/3 of 1/4 terugliepen, deze in 1899 reeds weer gestegen waren." Aldus J.M.I. Saunders schrij- Wegaanleg bij de Doggersvaart. In het midden in zwart pak met pet Jan Verfaille. Collectie Ton Slot. 55

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 57