Vliegkamp De Kooy aan het Noordhollands Kanaal in 1975. boerderijen, aan de Langevliet tien, aan de Kortevliet, de Middenvliet en Van Foreestweg elk vijf, aan de Callantsogervaart en Doggersvaart elk vier. Ook aan de Zanddijk en in het dorp zelf staan nog enkele boer derijen. Maar niet één boerderij is nog echt voor de veeteelt in bedrijf. Meester Henderikx vertelde voorts hoe in 1959 het 50-jarig bestaan van Julianadorp luisterrijk herdacht was: "Er waren uitgebreide feestelijkhe den, door de Commissaris van de Koningin geopend. Er waren een mooie landbouwtentoonstelling, een concours-hippique, een fokveedag enz. enz. De gehele poldergemeen schap vierde feest". Hij voegde er aan toe: "Julianadorp heeft zich ontwikkeld tot een welvarend dorp. Temidden van het vlakke en vrijwel boomloze Koegras is het een lom merrijke oase. De laatste jaren is er de woningbouw op gang gekomen en het is te verwachten, dat het dorp zich belangrijk zal uitbreiden". Begin jaren zestig woonden er nauwe lijks achthonderd mensen in het dorp. Pas in 1957 was Woningstichting Den Helder begonnen met de bouw van twintig woningen. Niet meer dan twee straten vormden het begin van de naoorlogse nieuwbouw: de Wethouder W. de Boerstraat en de Mr. J. de Vriesstraat. Het mag in die jaren een wonder heten dat deze uit breiding tot stand komt. Niet minder dan tien plannen waren getekend, alvorens er toestemming kwam vanuit Haarlem.8 Maar veel meer dan de helft van het oorspronkelijk geplande is het nooit geworden. En voor veel mensen is dat ook meer dan genoeg. Julianadorp aan Zee Met betrekking tot het toerisme schreef meester Henderikx in 1963: "Te Julianadorp en omgeving wordt veel gedaan aan de verhuur van ka mers aan badgasten. Bedroeg het aantal 'overnachtingen' in 1954 4000, thans gaat het naar de 40.000 lopen. Bovendien is zich bij de duinen ter hoogte van de Van Foreestweg een Julianadorp aan Zee bezig te ontwik kelen. Hier zijn al vele zomerbun- galows gebouwd en zogenaamde tenthuisjes. Bovendien zijn er kam peerterreinen gekomen. Er is een vrij groots opgezet uitbreidingsplan. Het gemeentebestuur tracht hier zoveel mogelijk wildgroei tegen te gaan. Eigenlijk is de bovenmeester, tevens voorzitter van vele dorpsverenigin gen, enigszins verbaasd over deze ontwikkelingen: "Het is merkwaardig te horen hoe velen uit de bossen en grote steden dit vlakke landschap met zijn zee, duinen en wijde luchten bewonderen en de frisse lucht als een weldaad ondergaan. Ze willen liever de beplanting niet uitgebreid zien". En dat terwijl men voor de Duinzoom in die jaren grootse plannen had. Men dacht zelfs over de aanleg van een bos tussen de Zanddijk en een aan te leggen verbindingsweg Den Helder- Callantsoog-Zijpe, aansluitend op de Rijksweg langs het Noordhollands kanaal bij de Stolpen. Het kwam er niet van, maar men bleef plannen ma ken. Zo presenteerde de werkgroep Duinzoom op 16 februari 1982 een plan ten behoeve van de inrichting van de gronden ten westen van de dorpsuitbreiding Drooghe Weert. Een golfoaan, scoutingterrein, volkstui nen, sportvoorzieningen en groenele- menten. Groenelementen? Tja, zo staat 't er. Van een streekbos tot aan de Donkere Duinen is geen sprake meer, al duiken er nog steeds weer plannen op voor een grote duinzoom met natuurgebieden vanaf Nieuw Den Helder en recreatieve en toeristische voorzieningen. Dat laatste zou nog wel lukken. En wie weet, misschien zo hier en daar, óók nog een stukje echt bos. Den Helder Airport Toen tijdens de Tweede Wereldoorlog na de geallieerde landingen in Normandië vliegkamp De Kooy door de Duitse bezetters 'ontmanteld' werd, leek het voorgoed gedaan met dit ongelukkige stukje Koegras. Maar de marine kwam terug, óók op De Kooy, al duurde het tot 1952 voor het eerste vliegtuig er weer kon landen voor een groot onderhoudsbeurt. Alleen bij het Marine Luchtvaarttechnische bedrijf werkte na verloop van tijd al zo'n 500 man. In de jaren zestig en zeventig werkten er gemiddeld op De Kooy zo'n 800 38

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 40