De geschiedenis van Het Koegras in vogelvlucht
Aanvankelijk veranderde er weinig
in het Buitenveld na de bedijking aan
de oostzijde (1817). Uit een verslag
gemaakt ten tijde van de verkoop van
de Koegraspolder in 1849 blijkt dat er
eerst in 1832 een tiental behuizingen
waren (bij)gebouwd en in 1840 nog
Het verslag noemt zo'n 1200 stuks
rundvee, rond 3500 schapen en on
geveer 100 paarden. "De schapen
komen vooral voor in die gedeelten
waar het drinkwater brak is". In brak
watergebieden kwam de in die tijd zo
gevreesde leverbotziekte niet voor.
Het Noordhollands Kanaal
Niet alleen het tot de aanleg van het
Noordzeekanaal (1876) druk beva
ren Noordhollands Kanaal, maar
ook de Rijksweg langs het kanaal
betekende verkeerstechnisch een
belangrijke verbetering voor Het
■MsÉtwv
c a au
Koegras bedijkingsplan (1795).
eens veertien. Bij de verkoop van de
Koegraspolder aan mr. P. Loopuyt
in 1849 was het totaal aantal behui
zingen opgelopen tot tweeënvijftig,
waarvan de helft boerderijen.
"Deze hofsteden op grooter of klei
ner schaal zijn allen nagenoeg op het
Noord-Hollands model vervaardigd,
bijgevolg hoofdzakelijk ingericht voor
hoornvee en zuivel. De paarden en
schapen vinden hun voedsel en ver
blijf des zomers en des winters in het
open veld".
"De groengewassen zijn haver, gerst
en karweizaad, zwaardere gewas
sen worden niet geteeld". Aldus het
verslag. "Houtgewas is zeer gering.
Op een voor de wind beschut plekje
vinden wij enige wel tierende goed
groeiende) abeelen en vlierstruiken.
Trouwens er wordt van de korenteelt
weinig werk gemaakt en het blijft de
vraag of met eenigen toeleg niet
even bevredigende resultaten als op
andere plaatsen aan de zeekust zou
den te erlangen bereiken) zijn".1
Koegras. Na de bedijking van de Anna
Paulownapolder (1846) ontstonden
er enkele oeververbindingen, waarbij
dan weer buurtschappen ontstonden.
Behalve bij de (inmiddels verdwenen)
Blauwe Keet waar de verbinding met
een roeivlet onderhouden werd, voer
er (sedert 1846) een veerpont aan het
West Einde. Een officiële veerpont
bij De Kooy kwam er pas in 1908; de
eerste pontbaas' was Klaas Keurs uit
Van Ewijcksluis. Niet onbelangrijk
was ook de spoorweghalte Koegras
29
Jt/tat/u
ÏJA Hit