De geschiedenis van Het Koegras in vogelvlucht Aanvankelijk veranderde er weinig in het Buitenveld na de bedijking aan de oostzijde (1817). Uit een verslag gemaakt ten tijde van de verkoop van de Koegraspolder in 1849 blijkt dat er eerst in 1832 een tiental behuizingen waren (bij)gebouwd en in 1840 nog Het verslag noemt zo'n 1200 stuks rundvee, rond 3500 schapen en on geveer 100 paarden. "De schapen komen vooral voor in die gedeelten waar het drinkwater brak is". In brak watergebieden kwam de in die tijd zo gevreesde leverbotziekte niet voor. Het Noordhollands Kanaal Niet alleen het tot de aanleg van het Noordzeekanaal (1876) druk beva ren Noordhollands Kanaal, maar ook de Rijksweg langs het kanaal betekende verkeerstechnisch een belangrijke verbetering voor Het ■MsÉtwv c a au Koegras bedijkingsplan (1795). eens veertien. Bij de verkoop van de Koegraspolder aan mr. P. Loopuyt in 1849 was het totaal aantal behui zingen opgelopen tot tweeënvijftig, waarvan de helft boerderijen. "Deze hofsteden op grooter of klei ner schaal zijn allen nagenoeg op het Noord-Hollands model vervaardigd, bijgevolg hoofdzakelijk ingericht voor hoornvee en zuivel. De paarden en schapen vinden hun voedsel en ver blijf des zomers en des winters in het open veld". "De groengewassen zijn haver, gerst en karweizaad, zwaardere gewas sen worden niet geteeld". Aldus het verslag. "Houtgewas is zeer gering. Op een voor de wind beschut plekje vinden wij enige wel tierende goed groeiende) abeelen en vlierstruiken. Trouwens er wordt van de korenteelt weinig werk gemaakt en het blijft de vraag of met eenigen toeleg niet even bevredigende resultaten als op andere plaatsen aan de zeekust zou den te erlangen bereiken) zijn".1 Koegras. Na de bedijking van de Anna Paulownapolder (1846) ontstonden er enkele oeververbindingen, waarbij dan weer buurtschappen ontstonden. Behalve bij de (inmiddels verdwenen) Blauwe Keet waar de verbinding met een roeivlet onderhouden werd, voer er (sedert 1846) een veerpont aan het West Einde. Een officiële veerpont bij De Kooy kwam er pas in 1908; de eerste pontbaas' was Klaas Keurs uit Van Ewijcksluis. Niet onbelangrijk was ook de spoorweghalte Koegras 29 Jt/tat/u ÏJA Hit

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 31