bestond uit een stelsel van bunkers en zandwallen en een 18 m brede tankval, het zogenaamde tankkanaal. Ten zuiden hiervan projecteerde de bezetter in 1942 inundaties tot aan de Scheidingsvliet. Naderhand werd toegestaan deze inunda tie te beperken tot een 200 m brede strook langs de linie. Hiertoe moesten de boeren zelf een dijkje aanleggen dat in de volksmond bekend werd als de Kankerdijk. De Middenvliet vormde de tweede verdedi gingslinie. Alle bruggen werden verwijderd en ook hier verrezen de nodige bunkers en versperringen. De waterhuishouding van de polder werd door dit alles verstoord. In september 1943 klaagde het polderbestuur bij de 'Bauleiting Wieck' dat er nog steeds geen duikers in de dichtgegooide sloten waren aangebracht. Ook was er nog geen brug gemaakt over de tankval in de Langevlietweg. In het voorjaar van 1944 zette de Wehr- macht de inundatiestrook ten oosten van de Langevliet blank. De westkant bleef droog. Hiertoe werd een houten damwand in de tankgracht geplaatst. Ten slotte legden Duitse strijdkrach ten grote mijnenvelden aan langs de Zanddijk, Callantsogervaart, Midden- vliet en Van Foreestweg. Na het einde van de oorlog zat de polder met enorme schade. Die stond centraal in de eerste naoor- was veel geld nodig en dat schraapte de polder bijeen door de omslag te verhogen en leningen af te sluiten. Helaas verkreeg men nog geen permissie om de tankgracht op te ruimen. Het mi nisterie van Oorlog berichtte in de herfst van 1949 dat die deel ging uitmaken van een toekomstige verdedigingslinie en daarom met alle langs de gracht gemaakte werken gehandhaafd moest worden. Verstedelijking en modernise ring In 1953 viel het besluit een hele serie wegen in Julianadorp aan de gemeen te Den Helder over te dragen. De con tacten met de gemeente werden niet alleen vanwege deze kwestie steeds intensiever. Den Helder groeide snel. Eerst was er nog ruimte voor woning bouw binnen de vesting. Deze grens werd met het grote plan voor Nieuw Den Helder overschreden. In 1963 was Nieuw Den Helder bijna vol en Lubbert Doppenberg aan het aardap pelplanten langs de tankgracht (tankval) tussen de Langevliet en de Zanddijk (ach tergrond) in 1958. Collectie Ton Slot. Oorlogsbuit van het ministerie van Financiën. De vreugde was groot toen in september 1946 de leverantie van asfalt werd vrijgegeven. De polder bestelde direct 10.000 kilo voor de we genreparatie. Voor al het herstelwerk logse vergadering van het dagelijks bestuur op 10 juli 1945. Hierbij waren ook ir. WH. Tenkink, waarnemend inspecteur van de Dienst Land- bouwherstel, en twee medewerkers van de Heidemij. aanwezig. Tenkink legde de nadruk op snel herstel van de verbindingen. De wederopbouw werd voortvarend aangepakt, hoewel er aan alles gebrek was. De polder maakte onder andere gebruik van een partij steenslag en zand die door het Duitse leger was achtergelaten. Deze actie leverde naderhand de nodige moeilijkheden op met het Bureau Duits geschut langs de Doggersvaart, op de achtergrond bevindt zich richting de Rijks weg (N250) een wasserij met schoorsteen. Nu is daar metaalhandel Vos gevestigd. (R. Schendelaar, Den Helder in de Tweede Wereldoorlog 1940-1945, Schoorl 2004, p.59). 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 25