'W
Paardenpad in het midden van de Schoolweg richting
Noordhollands Kanaal (boerderij Hoornsman, schoolweg
no. 3). Collectie Ton Slot.
werken voor eigen risico op zich wil
den nemen. Dat was de ingelanden
waarschijnlijk te gortig. Zij stemden
in ieder geval het hele plan eind de
cember 1876 af. De nadruk kwam
te liggen op individuele oplossingen
door middel van
de inrichting van
tientallen onder
en bovenbema-
lingen met kleine
molentjes en later
pompen door de
ingelanden zelf.
In de tweede helft
van de jaren ne
gentig begon de
polder weer met
het verharden van
een serie wegen.
In de jaren 1896
1902 werd bij
elkaar ruim 14 km
weg verbeterd. De
verharding van
de Duinweg bleef
echter uit waar-
door de dwars
wegen in de pol
der aan de west
zijde begin 20e
eeuw nog steeds
op een zandweg
uitkwamen en
de verbinding
met Callantsoog
en Den Helder
veel te wensen
overliet. Rond
1900 werden
dan ook nieuwe
pogingen gedaan
om de weg langs
de Zanddijk en
de Strooweg ver
hard te krijgen.
In 1911 werd er
overeenstem
ming met het
ministerie van
Waterstaat be
reikt aangaande
de Strooweg.
De polder verklaarde zich bereid
deze weg te verharden met puin en
grind en van het Rijk in beheer over
te nemen. Daartegenover stond een
toezegging van de minister om een
derde deel van de kosten van het werk
tot een maximum van 2.500 gulden
(later verhoogd tot 3.500 gulden) te
betalen met daarbij 1.600 gulden als
a&oopsom van de onderhoudsplicht.
Het duurde nog tot 1916 voordat de
uitvoering van het werk van start
ging. De polder gunde de opdracht
aan de NV Stoomwalsenbedrijf van
H. Boesewinkel uit Zutphen voor
10.165 gulden. De verharding van
de Duinweg kreeg ten slotte in 1923
beslag. De zeer deskundige polder
opzichter H.G.Th. Mann (1850-1935)
maakte hiervoor in samenwerking
met een medewerker van Rijkswa
terstaat te Petten een plan. De polder
besteedde de verharding met grind
en aanleg van een paardenpad in het
midden van de weg op 23 januari
1923 aan. De laagste bieder was de
Nederlandsche Basalt-Maatschappij
uit Zaandam voor 82.500 gulden. De
kosten werden geheel door subsidies
gedekt. De polder nam de weg na de
voltooiing in beheer over voorzover
die langs Het Koegras liep.
In 1887 raakte de polder in conflict
met de spoorwegen. De bron van
de problemen was de overweg in de
Middenvlietweg. In het contract van
1863 tot regeling van de aanleg van
de twee jaar later geopende spoorlijn
Spoorbrug over het Noordhollands Kanaal gezien in noordelijke richting. Collectie Ton Slot.
18
'c i*