'W Paardenpad in het midden van de Schoolweg richting Noordhollands Kanaal (boerderij Hoornsman, schoolweg no. 3). Collectie Ton Slot. werken voor eigen risico op zich wil den nemen. Dat was de ingelanden waarschijnlijk te gortig. Zij stemden in ieder geval het hele plan eind de cember 1876 af. De nadruk kwam te liggen op individuele oplossingen door middel van de inrichting van tientallen onder en bovenbema- lingen met kleine molentjes en later pompen door de ingelanden zelf. In de tweede helft van de jaren ne gentig begon de polder weer met het verharden van een serie wegen. In de jaren 1896 1902 werd bij elkaar ruim 14 km weg verbeterd. De verharding van de Duinweg bleef echter uit waar- door de dwars wegen in de pol der aan de west zijde begin 20e eeuw nog steeds op een zandweg uitkwamen en de verbinding met Callantsoog en Den Helder veel te wensen overliet. Rond 1900 werden dan ook nieuwe pogingen gedaan om de weg langs de Zanddijk en de Strooweg ver hard te krijgen. In 1911 werd er overeenstem ming met het ministerie van Waterstaat be reikt aangaande de Strooweg. De polder verklaarde zich bereid deze weg te verharden met puin en grind en van het Rijk in beheer over te nemen. Daartegenover stond een toezegging van de minister om een derde deel van de kosten van het werk tot een maximum van 2.500 gulden (later verhoogd tot 3.500 gulden) te betalen met daarbij 1.600 gulden als a&oopsom van de onderhoudsplicht. Het duurde nog tot 1916 voordat de uitvoering van het werk van start ging. De polder gunde de opdracht aan de NV Stoomwalsenbedrijf van H. Boesewinkel uit Zutphen voor 10.165 gulden. De verharding van de Duinweg kreeg ten slotte in 1923 beslag. De zeer deskundige polder opzichter H.G.Th. Mann (1850-1935) maakte hiervoor in samenwerking met een medewerker van Rijkswa terstaat te Petten een plan. De polder besteedde de verharding met grind en aanleg van een paardenpad in het midden van de weg op 23 januari 1923 aan. De laagste bieder was de Nederlandsche Basalt-Maatschappij uit Zaandam voor 82.500 gulden. De kosten werden geheel door subsidies gedekt. De polder nam de weg na de voltooiing in beheer over voorzover die langs Het Koegras liep. In 1887 raakte de polder in conflict met de spoorwegen. De bron van de problemen was de overweg in de Middenvlietweg. In het contract van 1863 tot regeling van de aanleg van de twee jaar later geopende spoorlijn Spoorbrug over het Noordhollands Kanaal gezien in noordelijke richting. Collectie Ton Slot. 18 'c i*

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 20