Schoorl niet, terwijl dit gezien het feit dat de windhoos ook over Wieringen trok, toch wel waarschijnlijk lijkt.4 Oorlogsschepen vergaan (1683) De laatste grote 17e eeuwse scheeps ramp op 't Marsdiep die door Dirk Burger van Schoorl beschreven wordt is die van 1683: "In 't laatst van dit jaar quamen onze oorlogsschepen van Gotenburg uit Zweeden alhier voor Gaat, van meening zijnde om binnen te komen, maar wierde overvallen van een heel swaren stormwind, zoodat verscheide Schepen hier van quamen te veron gelukken." Hij noemt de "Hollandia", 84 stukken en 450 koppen (het volk wordt gered), de "Woerden", 72 stuk ken 350 koppen, waarvan slechts 38 man werden gered, 't schip Tijdver drijf 54 stukken en 230 man, waarvan slechts 14 overleefden, de "Prins te Paard", 54 stukken en 230 man die al len verdronken, 't Schip de "Leeuwin" 54 stukken en 230 man "het welk op de Haakx aan stukken stiet, dog de Capitein en het volk wierde gebergt, 't Schip Gouda bemant met 42 stuk ken kanon en 175 Man is mede op de Haakx aan stukkengestooten en ge zonken dog de Capitein en de meeste part van 't volk wierde nog gebergt." Tenslotte verging er nog een oorlogs schip van de Stad Enkhuizen en zijn "ook verscheidene koopvaardij schee pen gebleven en gezonken, zoo dat de schade op eenige Miljoenen wierde begroot". Dirk Burger van Schoorl maakt tenslotte in zijn kroniek nog wel melding van een dijkbreuk op Texel op 1 oktober 1697, maar hij spreekt niet over schepen die op het Marsdiep als gevolg van die storm verongelukt zijn. Toch waren er op het Marsdiep sche pen vergaan, ja, er waren volgens Buisman "honderden slachtoffers".3 Helaas noemt deze overigens be trouwbare auteur géén bronnen. Maar nogmaals: niet iedere storm betekende een scheepsramp zoals niet elke watervloed een dijkdoorbraak ten gevolge had. En een storm die wel een dijkdoorbraak veroorzaakte, behoefde nog niet noodzakelijkerwijs óók scheepsrampen ten gevolge te hebben en omgekeerd. Jan T. Bremer Noten 1 D. Burger, Chronyk van de stad Me- demblik, Amsterdam 1710 2 H. Grotefend, Taschenbuch der Zeitrechnung des deutschen Mittelal- ters und der Neuzeit, Hannover 1948 3 L. van Aitzema, Historie of verhaal van Saken van Staet en oorlogh in ende omtrent de Vereenigde Nederlanden, deel VIII, p.206 4 M.K.E. Gottschalk, Stormvloeden en rivieroverstromingen in Nederland, deel III, Assen/Amsterdam 1977, pp.574, 602 5 J. Buisman, Duizend jaar weer, wind en water in de Lage Landen, deel 5, Franeker 2006, p.107 Fragment van het schilderij door Ludolph Backhuysen (ca 1666): Terugkomst van de 'Hollandia'. (Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam.) 102

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2009 | | pagina 8