nemers een zwaar beroep gedaan.
Dat was heel inspannend, want alles
moest tegelijkertijd: schrijven, acteren
en weer schrijven, besturen en zoe
ken naar een locatie om te repeteren
en om op te treden. Repetitieruimte
werd gevonden bij de Kidszzzzclub
in de Scheldestraat (6a) en dans
school Corma werd door PLOTS! als
'theater' in gebruik genomen. Voor
de eerste voorstelling werden in to
taal 225 kaarten verkocht. Het aantal
leden neemt steeds toe. En zo gaat
toneelvereniging PLOTS!, inmiddels
als een van de grootste toneelvereni
gingen van Den Helder, opgewekt
de toekomst tegemoet. Een al eerder
door Wilma Kramer geschreven
sketch over twee vrouwen met een
totaal verschillend leven, die jaloers
op elkaar zijn en die van man willen
ruilen vormde de basis van het reper
toire van de jongste loot aan de stam
van het Helderse amateurtoneel. De
rollen zouden worden vertolkt door
Wilma en Jenneke, terwijl Roy hen
zou regisseren. Maar na een artikeltje
in de krant meldde Francesco Dol
zich als nieuw PLOTSMid aan. En zo
ontstond het idee om ook de man
nen van beide vrouwen tot leven te
wekken. Dus kroop Roy in de huid
van Frits en Francesco in die van
Lodewijk. Dit script was de grondslag
voor de première van het stuk, geti
teld 'Chaos door van dattum'.
12. Regisseur/acteur Jan Tol (WSOV): 'Helders amateur-toneel gaat nooit verloren!'
Regisseur/acteur/toneelschrijver Jan
Tol van toneelvereniging WSOV is, in
tegenstelling tot voorzitter/acteur Jos
de Koek van toneelgroep Nieuw Den
Helder (NDH) optimistischer over de
status anno 2008 van het amateur
toneel in Den Helder. Daar waar De
Koek in het vraaggesprek met hem de
gedachte ontwikkelde over een nood
gedwongenfusie tussen - primair
- NDH, WSOV én TOVO om zo te
voorkomen, dat het Helderse civiele
amateur-toneel op termijn het loodje
legt, sluit Tol, zo stelt hij met nadruk,
zo'n teloorgang uit.
Tol zegt: "Ik ben daarvoor totaal niet
bang, maar van Jos de Koek kan ik
het me enigszins voorstellen, omdat
bij NDH het aantal spelende leden
sterk gedaald is. Maar Jos moet niet
wanhopen! NDH heeft een paar stuk
ken gespeeld, die niet echt aansloegen
bij het publiek. Bovendien hebben ze
enkele regisseurswisselingen achter
de rug, waarbij het
ook niet zo lekker
liep. Nee, een fusie
tussen ons zit er
beslist niet in. We
kunnen wel sa
menwerken, maar
Jan Tol
we blijven toch zelfstandige vereni
gingen. WSOV is een goed lopende
vereniging, die graag haar eigen iden
titeit wil bewaren. En dat geldt zeker
ook voor OTV. Nee, zo'n fusie zie ik
de eerste tien jaar zeker niet zitten.
Niet, omdat ik er totaal op tegen ben,
maar voor zo'n samengaan hebben
de verenigingen nog teveel hun eigen
identiteit."
Ledental
Het ledental van de toneelsec
tie van de Willemsoord Sport- en
Ontspannings Vereniging (WSOV)
is volgens secretaris/toneelschrijver
Astrid Baijs al jarenlang stabiel. "Onze
sectie telt momenteel -inclusief de
decorbouwers - vijftien leden, van
wie het merendeel vrouwen", licht ze
toe. Als belangrijk voordeel noemt ze,
dat de WSOV dikwijls door haarzelf
en door haar partner Jan Tol geschre
ven stukken in productie neemt. "Dat
stelt ons in staat bijpassende rollen 'op
het lijf' van de spelers te schrijven",
legt ze uit.
Binnen de WSOV, althans voor wat
de tonelisten betreft, is van vergrijzing
nog geen sprake, hoewel... de toneel
groep wordt gevormd door een grote
groep veertigers en enkele dertigers,
terwijl zegge en schrijve één twinti
ger van het 'tableau de la troupe' deel
uitmaakt. Astrid Baijs: "Het is geen
gemakkelijke opgave om er jongeren
bij te krijgen. Er komt aardig wat bij
kijken. Iedereen die een rol toebe
deeld heeft gekregen, wordt elke week
op de repetitie verwacht. En dan heb
je ook nog minstens acht optredens
in het weekeinde of 's avonds."
'De Ooievaar'
Na een periode als acteur voor
WSOV's toneelsectie op de planken te
hebben gestaan, regisseert Jan Tol nu
al ruim vijftien jaar de Willemsoord
tonelisten: "Voordat ik toetrad tot de
WSOV-gelederen was ik lid van wijk-
toneelvereniging 'De Ooievaar'. Via
deze niet meer bestaande vereniging
ben ik in 1964 bij de WSOV terecht
gekomen. In dat jaar werd WSOV's
toneelsectie nieuw leven ingeblazen."
Dat was echter van korte duur, want
niet lang daarna viel de sectie voor
een periode van zo'n vier jaar stil.
Daarna was het - onder anderen - Jo
Lont, die WSOV's toneelsectie 'als
een phoenix uit haar as liet herrijzen'
en die deze namiddag ook deelneemt
aan het gesprek met Tol en Baijs.
Hij vertelt: "Gerrit Grotendijk was
een van de mede-heroprichters. We
begonnen destijds in het gebouwtje
'Ons Genoegen' aan de Weezenstraat.
In 1970 was de heer Van der Zee onze
regisseur. Maar in verband met privé-
omstandigheden moest deze ermee
ophouden en nam de heer Klinge
het stokje van hem over, terwijl na
dien Bert Agema vele jaren regisseur
71