De TESO zou de TESO niet zijn als de roep "Van der Eijk komt er nog aan!" de boot niet even doet wachten. Naast het Texelvervoer zijn verhuizin gen in opkomst. Een blijvende sector in de branche, dankzij de toenemende mobiliteit van de Nederlanders. Begin jaren '60 lijkt het Ab verstandig om een schrijfmachine aan te schaf fen. Het feit dat Gerda het typen niet beheerst, doet niet terzake, "alles is te leren", en dat blijkt. Een ongeluk komt zelden alleen. In de loop van de jaren '70 verschijnen wolken aan de horizon. Het aantal inwoners van Den Helder is stormachtig gegroeid, en het einde is dan nog niet in zicht. De infrastruc tuur, de wegen en voorzieningen, moeten daarop worden afgestemd. In de schaduw van de strijd om het al dan niet realiseren van een ringweg, vindt een klein drama plaats. Een ontwikkelaar komt bij moeder Van der Eijk informeren naar de bereid heid om het huis aan de Sluisdijkstraat 5 te verkopen. Het mensje is totaal overstuur. Haar huis is haar alles, en onvervangbaar. Het lijkt een incident. Toch wordt het parkeerdek in 1977 aangelegd. Moeder Van der Eijk hoeft dit niet mee te maken; zij sterft in 1972 op 83-jarige leeftijd. De bouw van het parkeerdek heeft wel een staartje. De toegang is aanvankelijk goed geregeld door de gemeentelijke aankoop van bakkerij Pronk, toentertijd in bezit van de firma Straatman. Na de sloop van dit pand, grenzende aan een van de mooiste pandjes in de stad, namelijk het Chinees restaurant Nanking, staat daar vrij plotseling een nieuw gebouw, voor Proton. De firma krijgt deze lo catie als compensatie voor de onteige ning van het bedrijfspand dat nodig is voor de ringweg die niet komt. Al met al blokkeert het voor een groot deel de toegang tot het parkeerdek. Gerda en Bas wonen in het ouderlijk huis; Ab woont met zijn gezin aan de overkant van de Sluisdijkstraat. Zij, en andere bewoners, moeten hun hui zen opgeven. Gelukkig doet zich een alternatief voor: de Rembrandtstraat. Daar worden 16 kwadrantwoningen gebouwd, bedoeld voor Huisduiners waarvan de woning wordt gesloopt voor de aanleg van de zeedijk in het kader van het Deltaplan. Velen van hen vinden eerder elders een woning en een aantal nieuwe gegadigden weet de weg naar het gewenste bezit won derwel snel te vinden. Toch blijven er woningen voor enkele bewoners van de Sluisdijkstraat beschikbaar; Ab krijgt zelfs de ruimte om zijn postdui ven goed te huisvesten. Gewenste sloop aan de Sluisdijkstraat en oplevering van de woningen aan de Rembrandtstraat sluiten echter niet naadloos op elkaar aan. Bas van der Eijk weigert eerder te vertrekken en zo gebeurt het. De verkassing is in 1978 afgerond. Vanaf die tijd wordt het gestadig lastiger om een expeditiebedrijf in het stadscentrum te handhaven. De tolerantie bij burgers vermindert, en vermeende rechten worden nadruk kelijk geclaimd. Eén bewoner krijgt twee keer een forse boete voor fout parkeren in de Wezenstraat. Hij klimt in de pen en schrijft een artikel voor de rubriek 'Nieuws van onder de Lan ge Jaap': Hij krijgt een bekeuring en De Snelle Jutter die daar al weken een ongebruikte laadbak parkeert, niet. De politie is in die tijd helder en een voudig. Op de vraag of het gevaarte van ,'De Snelle Jutter' daar wel mag staan, antwoordt de wijkagent: "Ja, dat mocht. Het is namelijk geen auto of caravan, maar een ding." Vol gens de schrijver zou de agent onding bedoelen. Overigens is het ding bij nacht en ontij vaak bezocht door on genode gasten die als dank het nodige achterlaten. Het is de tijd waarin de bedrijfs voering ingrijpend verandert. De schaalvergroting is niet te stuiten, de bodedienst is getransformeerd in hoogwaardige logistieke dienstverle ning met uitgekiende processen. Fa brieken en bedrijven gaan hun eigen transport verzorgen. Eigentijdse logistieke bedrijven hebben managers, juristen en ac countants in dienst. Marketing is een 'must' om te overleven. Van der Eijk bv verhuist in 1993 naar het bedrijventerrein Kooypunt en gaat samen met de firma Beers. Tot op de dag van vandaag werken er 'Van der Eijken' in dit bedrijf. De voormalige Evangelisch Lutherse kerk krijgt een nieuwe bestemming. De Algemene Woningbouwvereni ging Nieuwediep verbouwt het pak huis tot appartementengebouw. Op 20 april 1995 plaats wethouder Jan Manderfeld de piek op de hoed van de koepelkerk. Gerda is tot haar 65ste jaar parttime bij het nieuwe bedrijf blijven wer ken. Zus en broers zijn overleden. Haar motto is gelijk aan die boven de nieuwjaarswenskaart van het bedrijf voor 1993: "Het verleden is de toe komst van vandaag Willem van der Paard 142

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2008 | | pagina 40