Ome Ab, achter de deur van zijn vrachtwagen (Fotoarchief Albert Vermeulen). Zonnestraal in Hilversum. Nauwelijks genezen treft het gezin een volgende slag: vader Andries overlijdt in 1948 op 57-jarige leeftijd. Ab, Gerda en Andries weten niet van opgeven. Vol energie en plannen zetten zij het bedrijf voort. Eens had Ab aan Klaas Zon gevraagd zijn bodedienst op Groningen aan hem over te doen, mocht hij stoppen. Halfjaren '50 gebeurt dat. De werkelijkheid is min der simpel. Regelzucht is niet van de laatste tijd. Voordat een lijndienst kan worden gestart of gekocht, is toe stemming nodig van het Rijk, van het ministerie. Met die toestemming kun nen ondernemers 'tonnages' kopen en verkopen. De dienst op Groningen blijkt een gouden greep. Uitbreiding kost veel geld: toch volgen Harlingen, Frane- ker, Bolsward, Leeuwarden en, later, Sneek. Eind jaren '60 geeft het Rijk de uitgifte van vervoervergunningen plotseling op. Het vervoer wordt overgelaten aan de marktwerking. Uiteraard zonder de ondernemers tegemoet te komen die pas voor veel geld tonnages hebben gekocht. De betrouwbare overheid lijkt ook van alle tijden. Na de eerste kleine auto met laadbak, vooral voor stad en regio, volgt een grote legertruck, gekocht van Do meinen. Andries en Ab zijn de chauf feurs. Daarna kopen zij een spiksplin ternieuwe DAF-truck, gevolgd door een nieuwe aanhanger. Weer later wordt een Scania Vabis, met afzetbak, aan het wagenpark toegevoegd. Ook nemen zij chauffeurs in dienst. Het bedrijf vervoert o.a. textiel, schoenen, klompen, meubelen, kruidenierswa ren. Het krijgt als naam De Snelle Jutter, en haalt zelfs de koffie van D.E., en de daarvoor bestemde koffiemelk van de Friesche Vlag voor de Heider- naren. En natuurlijk transporteert het kaas van de kaasfabriek in Juliana- dorp. De toegenomen welvaart vraagt vaker om nieuw meubilair, uit Over ijssel, en zelfs uit België. Het toerisme op Texel krijgt beteke nis; vóór de Duitsers ontdekken de Friezen en de Groningers dit prach tige eiland. De Snelle Jutter brengt hun fietsen en koffers naar de Texelse boot, en na de vakantie terug naar huis. Op de cabi ne van de truck is een rek aangebracht met plaats voor wel 25 fietsen. Een tijdlang rijdt De Snelle Jutter voor Van Gent Loos. De snelle na oorlogse ontwikkeling brengt nieuw werk, en achterhaalt werkzaamheden van het eerste uur. Zo maakt het slachthuis de stalling van slachtvee overbodig, zo stelt de eigen auto steeds meer mensen in staat hun aankopen zelf te vervoeren, en heb je geen eigen auto dan moet die aardige buurman eraan geloven. In plaats van het vervoeren van goederen voor particulieren, maken bedrijven meer en meer gebruik van bodediensten. Met de groei van het bedrijf groeit de werkvoorraad voor Gerda. De bedrijfsadministratie, de levensader van elk bedrijf, vraagt het uiterste van haar. Dagelijks komen stapels vracht brieven binnen, moeten even zoveel rekeningen worden opgemaakt voor klanten of opdrachtgevers, moeten inventarislijsten voor de afrekening met de TESO worden uitgeschreven. Veel goederen worden onder rem bours of ongefrankeerd bezorgd. Elke dag maakt zij de kas op, en die moet kloppen, op de cent af. Niet zelden, als zij 's avonds in bed ligt, hoort zij verlate chauffeurs de opgerolde vrachtbrieven door de brievenbus duwen die op de mat plof fen: een, twee, drie, vier, vijf's Morgens om 5 uur moet zij het bed uit; zij wil de brieven verwerken. Tussen 1955 en 1965 valt het hoogte punt. Begin jaren zestig stapt Andries uit het bedrijf. Hij kiest voor een re gelmatiger leven en gaat na een studie werken bij een veevoederbedrijf in 's Hertogenbosch. Nu zijn Ab en Gerda nog vennoot. De onderneming bloeit als nooit tevoren. Bouwbedrijven, ho tels, kruideniers, kleding- en meubel zaken behoren tot haar klantenkring. Heel veel goederen voor Texel worden aangevoerd door Van der Eijk bv. Jarenlang moet de lading van de vrachtwagens nog worden gelost bij de boot en op lorries geladen. Alle pakketten en goederen, groot en klein, worden door Gerda op lijsten geschreven voor de afrekening. Later worden de auto's met lading overge zet. Het leven wordt sneller. De veer boot krijgt een strak vaarschema, en ontmoet in de regel minder obstakels dan De Snelle Jutter. 141

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2008 | | pagina 39