Ome Ab, achter de deur van zijn vrachtwagen (Fotoarchief Albert Vermeulen).
Zonnestraal in Hilversum. Nauwelijks
genezen treft het gezin een volgende
slag: vader Andries overlijdt in 1948
op 57-jarige leeftijd. Ab, Gerda en
Andries weten niet van opgeven.
Vol energie en plannen zetten zij
het bedrijf voort. Eens had Ab aan
Klaas Zon gevraagd zijn bodedienst
op Groningen aan hem over te doen,
mocht hij stoppen. Halfjaren '50
gebeurt dat. De werkelijkheid is min
der simpel. Regelzucht is niet van de
laatste tijd. Voordat een lijndienst
kan worden gestart of gekocht, is toe
stemming nodig van het Rijk, van het
ministerie. Met die toestemming kun
nen ondernemers 'tonnages' kopen en
verkopen.
De dienst op Groningen blijkt een
gouden greep. Uitbreiding kost veel
geld: toch volgen Harlingen, Frane-
ker, Bolsward, Leeuwarden en, later,
Sneek. Eind jaren '60 geeft het Rijk
de uitgifte van vervoervergunningen
plotseling op. Het vervoer wordt
overgelaten aan de marktwerking.
Uiteraard zonder de ondernemers
tegemoet te komen die pas voor veel
geld tonnages hebben gekocht. De
betrouwbare overheid lijkt ook van
alle tijden.
Na de eerste kleine auto met laadbak,
vooral voor stad en regio, volgt een
grote legertruck, gekocht van Do
meinen. Andries en Ab zijn de chauf
feurs. Daarna kopen zij een spiksplin
ternieuwe DAF-truck, gevolgd door
een nieuwe aanhanger. Weer later
wordt een Scania Vabis, met afzetbak,
aan het wagenpark toegevoegd. Ook
nemen zij chauffeurs in dienst. Het
bedrijf vervoert o.a. textiel, schoenen,
klompen, meubelen, kruidenierswa
ren. Het krijgt als naam De Snelle
Jutter, en haalt zelfs de koffie van D.E.,
en de daarvoor bestemde koffiemelk
van de Friesche Vlag voor de Heider-
naren. En natuurlijk transporteert het
kaas van de kaasfabriek in Juliana-
dorp. De toegenomen welvaart vraagt
vaker om nieuw meubilair, uit Over
ijssel, en zelfs uit België.
Het toerisme op Texel krijgt beteke
nis; vóór de Duitsers ontdekken de
Friezen en de Groningers dit prach
tige eiland.
De Snelle Jutter brengt hun fietsen en
koffers naar de Texelse boot, en na de
vakantie terug naar huis. Op de cabi
ne van de truck is een rek aangebracht
met plaats voor wel 25 fietsen.
Een tijdlang rijdt De Snelle Jutter
voor Van Gent Loos. De snelle na
oorlogse ontwikkeling brengt nieuw
werk, en achterhaalt werkzaamheden
van het eerste uur. Zo maakt het
slachthuis de stalling van slachtvee
overbodig, zo stelt de eigen auto
steeds meer mensen in staat hun
aankopen zelf te vervoeren, en heb je
geen eigen auto dan moet die aardige
buurman eraan geloven. In plaats
van het vervoeren van goederen voor
particulieren, maken bedrijven meer
en meer gebruik van bodediensten.
Met de groei van het bedrijf groeit
de werkvoorraad voor Gerda. De
bedrijfsadministratie, de levensader
van elk bedrijf, vraagt het uiterste van
haar. Dagelijks komen stapels vracht
brieven binnen, moeten even zoveel
rekeningen worden opgemaakt voor
klanten of opdrachtgevers, moeten
inventarislijsten voor de afrekening
met de TESO worden uitgeschreven.
Veel goederen worden onder rem
bours of ongefrankeerd bezorgd. Elke
dag maakt zij de kas op, en die moet
kloppen, op de cent af.
Niet zelden, als zij 's avonds in bed
ligt, hoort zij verlate chauffeurs de
opgerolde vrachtbrieven door de
brievenbus duwen die op de mat plof
fen: een, twee, drie, vier, vijf's
Morgens om 5 uur moet zij het bed
uit; zij wil de brieven verwerken.
Tussen 1955 en 1965 valt het hoogte
punt. Begin jaren zestig stapt Andries
uit het bedrijf. Hij kiest voor een re
gelmatiger leven en gaat na een studie
werken bij een veevoederbedrijf in 's
Hertogenbosch. Nu zijn Ab en Gerda
nog vennoot. De onderneming bloeit
als nooit tevoren. Bouwbedrijven, ho
tels, kruideniers, kleding- en meubel
zaken behoren tot haar klantenkring.
Heel veel goederen voor Texel worden
aangevoerd door Van der Eijk bv.
Jarenlang moet de lading van de
vrachtwagens nog worden gelost bij
de boot en op lorries geladen. Alle
pakketten en goederen, groot en
klein, worden door Gerda op lijsten
geschreven voor de afrekening. Later
worden de auto's met lading overge
zet. Het leven wordt sneller. De veer
boot krijgt een strak vaarschema, en
ontmoet in de regel minder obstakels
dan De Snelle Jutter.
141