staat op bladzijde 122 van Den Hel der '40-'45, De Afbraak van Harry Talsma. Ook deze foto is van na het bombardement, gezien de aanwezig heid van een werfboot met personeel op het water, en toont een deel van een nog steeds rechtop liggende Her tog Hendrikmaar toont tevens de zuidvleugel van het Marinehospitaal met brandend, maar nog wel aanwe zig dak. Op grond van dit alles ga ik er vanuit dat de Hertog Hendrik in ieder geval niét op 14 mei door marinepersoneel tot zinken is gebracht. Het is natuur lijk in principe mogelijk dat, als dat toen wél gebeurd zou zijn, het schip half juni weer gelicht had kunnen zijn (ook de O 12 is op 14 mei in het Natte Dok tot zinken gebracht en die was eind mei alweer boven water). Maar dat zou betekenen dat het schip daarna wéér, op identieke wijze, zou zijn gezonken en daar bestaat geen enkele melding over en acht ik verre van waarschijnlijk. Is dan het schip gezonken als gevolg van het bombardement op 21 juni waarbij het Marinehospitaal in brand vloog? Nou, in ieder geval niet direct, zoals de foto's genomen kort na het bombardement uitwijzen. Misschien dan later? Onder andere in het archief van de voormalige Traditiekamer Willemsoord zit een tweetal foto's die genomen zijn vanaf de bovenste ver dieping van het KIM en die bluswerk zaamheden laten zien aan het Mari nehospitaal. Te zien is dat het schuine dak van het gebouw inmiddels geheel is ingestort en dat er geen vlammen meer uitslaan. Integendeel, de zaak lijkt alleen nog maar te smeulen en er is een brandweerman te zien (rechts van de schoorsteen) die zich inmid dels op het platte dak van de niet in brand gevlogen westvleugel heeft begeven om een waterstraal op de smeulende resten te richten. Gezien het tijdstip van het bombardement en de ontwikkeling van de brand na het bombardement (denk aan de foto in Den Helder '40-'45, De Afbraak) kan mijns inziens aangenomen worden, dat deze foto's niet meer op 21 juni zijn genomen, maar op z'n vroegst de volgende dag, tijdens nablussen [2]. Ik ga er overigens verder maar vanuit dat de foto's niet na (het bombarde ment van) 24 juni zijn gemaakt; rond die tijd zal het nablussen wel voltooid zijn geweest. Wat deze foto's voor ons zo interessant maakt, is het feit dat op de achtergrond het Natte Dok te zien is met de Hertog Hendrik (en overigens ook nog het oude pantserdekschip Gelderland aan de kade ten zuiden van de Zeedoksluis). Maar nu komt het lastige: ligt het schip nou scheef of niet. Na lang turen is mijn conclusie, vooral gebaseerd op de oriën tatie van de schoorsteen en masten (die bij de Hertog Hendrik verticaal staan) ten opzichte van de op de voorgrond staande schoorsteen, dat het schip in derdaad naar stuurboord overhelt, maar niet veel. Als dat inderdaad zo is, dan lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat het schip tijdens het bombardement op 21 juni onder water aan stuurboord beschadigd is geraakt door (spring) bommen die in de nabijheid in het Natte Dok zijn gevallen. Het is zeer goed mogelijk dat door drukgolven in het water een aantal naden in de oude, geklonken, scheepshuid enigs zins open zijn gaan staan, waarna het schip langzaam vol liep. Opmerkelijk is dat het vollopen op een gegeven moment blijkbaar gestopt is, omdat het schip anders óf zou zijn omge slagen óf rechtstandig op de bodem terecht zou zijn gekomen, al naar gelang de stuurboordkant van het kielvlak niét of wél de bodem zou hebben geraakt. Of de Hertog Hendrik op foto FT00737 aan stuurboord op de bodem rust, is niet met zekerheid vast te stellen, aan bakboord heeft het in ieder geval nog drijfvermogen. Maar als dit allemaal zo gegaan is, dan zitten we nog wel met wat vragen. In de eerste plaats natuurlijk de eerder gesignaleerde gaten in de scheepshuid. Op de foto's van na het bombardement van 21 juni zijn ze niet te zien. Nu is het wél zo, dat in versie twee van het gebeurde sprake is van een bombar dement in de nacht van 21 op 22 juni. Dit kan dan niet het bombardement zijn waarbij het Marinehospitaal in brand vloog, maar moet een tweede bombardement zijn dat later die dag plaatsvond. Of er op 21 juni inderdaad twee afzonderlijke bombardementen zijn geweest, heb ik echter nog nooit ergens gelezen en acht ik ook niet waarschijnlijk. Waarschijnlijker is het dat de gaten zijn ontstaan tijdens een bombardement op een later tijdstip, toen het schip al (bijna) gezonken was. Het is echter wél zo, dat op de gemeen telijke bommenkaart alleen inslagen in het noordelijke deel van het Natte Dok staan aangegeven die gerelateerd zijn aan 21 juni 1940. Ten tweede zitten we dan nog met de derde versie van het gebeurde: het bombardement van 24 juni. Volgens De burgers van Den Helder begon dit bombardement 's avonds om 23:38 uur en eindigde om 03:40 uur. Het betrof een groot bombardement, dat vooral in de stad veel slachtoffers en schade veroorzaakte en dat, wat de Rijkswerf betreft, leidde tot het uitbranden van het Vierkantje. Zoals al eerder aangegeven, worden de bom men in het noordelijke deel van het Natte Dok niet aan dit bombardement toegeschreven, maar het is goed mo gelijk dat er tóch bommen in de buurt van de Hertog Hendrik zijn gevallen die in de chaos en de duisternis gemist zijn [3]. Deze bommen kunnen dan verantwoordelijk zijn voor de gaten in het schip. Resumerend hou ik het er dus op, dat de Hertog Hendrik niet in mei 1940 door Nederlands marinepersoneel tot zinken is gebracht. Het schip is later gezonken door schade opgelopen door in de buurt vallende bommen tijdens de Engelse aanval van 21 juni 1940, mogelijk verergerd door in de 123

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2008 | | pagina 21