Wandelen in Den Helder (9) rdt door spoor- maar lar huis Heimat" echter i en iat het eeft uitse :n. en het ïgzaam el lang oende r he bben er tijden SSCHUIJT Doet je ook nu nog steeds op de Bui tenhaven belanden, om dat te zoeken wat er niet meer te vinden is. Voor mij, en ik denk ook voor u, was de haven vroeger veel gezelliger. Het oude fort Harsens met de grote koepels waaruit de enorme kanonslo pen staken, dat was iets waarover je als jongen zo fijn kon fantaseren. Met zulke kanonnen moest het voor een vijand onmogelijk zijn om zich op het Marsdiep te wagen. Fantaseren kon je op je gemak doen bijv. als je zat op de houten zitbanken tegen de schutting, die op de pier aan deze kant van de haven stonden. Die schutting waarachter je zo lekker kon zitten als er een koude noordwester waaide en waar het water onderdoor kwam als die noordwester een storm werd. Maar met mooi weer was het fijner aan de haven met de drukte van de Texelse boot en de haringtrekkers. Met de vele mensen die langs de warme steigers stonden te vissen of te scharhoepelen of die alleen maar kwamen om er naar te kijken. De drukte van de Texelse boot was van een andere aard dan nu. Auto's gingen er nog maar weinig naar Texel. Een boot als de "Dageraad" kon meen ik maar vier auto's vervoeren. Vakan tiegangers naar Texel daar hoorde je in die tijd ook niet van. Ik heb toen wel eens een groepje pad vinders naar Texel zien gaan, maar echte vakantiegangers, nee, niet zover ik me herinner. De toenmalige drukte was hoofdzakelijk het vrachtvervoer van en naar Texel. Misschien was die drukte wel niet eens zo groot als dat het leek. Er voeren per dag natuurlijk veel Het oude fort Harssens met de grote koepels en kanonlopen. Op de voorgrond de binnenkomst van de 'Mercuur'. Dit 35 m. lange schip was het eerste torpedowerkschip van de Onderzeedienst. Door de aard van het werk zat het schip altijd onder de olie en het vet en werd dan ook bij de marine 'Smeercuur' genoemd. Koningin Wilhelmina en prins Hendrik, die graag de zeilwedstrijden van de KMJC bezochten, maakten dan veelal gebruik van de Mercuur. Voor die gelegenheid werd het schip dan ook zorgvuldig schoongemaakt en opnieuw zwart geschilderd, met een gouden bies. Vandaar ook de bijnaam Het Jacht (beeldbank HHV). De 'Dageraad' verlaat de Buitenhaven., samen met de Texel 11, voorjaar 1928 (beeldbank HHV). minder boten en daarom waren ze misschien voller beladen. Bovendien ging alles, wat in- en uitgeladen werd per paard en wagen en dat gaf mis schien ook een bedrijviger beeld. Zoals ik al zei stonden er altijd veel mensen te vissen. Degene, die in het bezit van een scharhoepel was, had op 95

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2008 | | pagina 25