Wandelen in Den Helder (9)
rdt door
spoor-
maar
lar huis
Heimat"
echter
i en
iat het
eeft
uitse
:n.
en het
ïgzaam
el lang
oende
r he
bben er
tijden
SSCHUIJT
Doet je ook nu nog steeds op de Bui
tenhaven belanden, om dat te zoeken
wat er niet meer te vinden is. Voor
mij, en ik denk ook voor u, was de
haven vroeger veel gezelliger.
Het oude fort Harsens met de grote
koepels waaruit de enorme kanonslo
pen staken, dat was iets waarover je
als jongen zo fijn kon fantaseren. Met
zulke kanonnen moest het voor een
vijand onmogelijk zijn om zich op het
Marsdiep te wagen.
Fantaseren kon je op je gemak doen
bijv. als je zat op de houten zitbanken
tegen de schutting, die op de pier aan
deze kant van de haven stonden. Die
schutting waarachter je zo lekker kon
zitten als er een koude noordwester
waaide en waar het water onderdoor
kwam als die noordwester een storm
werd.
Maar met mooi weer was het fijner
aan de haven met de drukte van de
Texelse boot en de haringtrekkers.
Met de vele mensen die langs de
warme steigers stonden te vissen of
te scharhoepelen of die alleen maar
kwamen om er naar te kijken.
De drukte van de Texelse boot was
van een andere aard dan nu. Auto's
gingen er nog maar weinig naar Texel.
Een boot als de "Dageraad" kon meen
ik maar vier auto's vervoeren. Vakan
tiegangers naar Texel daar hoorde je
in die tijd ook niet van.
Ik heb toen wel eens een groepje pad
vinders naar Texel zien gaan, maar
echte vakantiegangers, nee, niet zover
ik me herinner. De toenmalige drukte
was hoofdzakelijk het vrachtvervoer
van en naar Texel. Misschien was die
drukte wel niet eens zo groot als dat
het leek.
Er voeren per dag natuurlijk veel
Het oude fort Harssens met de grote koepels en kanonlopen. Op de voorgrond
de binnenkomst van de 'Mercuur'. Dit 35 m. lange schip was het eerste
torpedowerkschip van de Onderzeedienst. Door de aard van het werk zat het
schip altijd onder de olie en het vet en werd dan ook bij de marine 'Smeercuur'
genoemd. Koningin Wilhelmina en prins Hendrik, die graag de zeilwedstrijden
van de KMJC bezochten, maakten dan veelal gebruik van de Mercuur. Voor die
gelegenheid werd het schip dan ook zorgvuldig schoongemaakt en opnieuw zwart
geschilderd, met een gouden bies. Vandaar ook de bijnaam Het Jacht (beeldbank
HHV).
De 'Dageraad' verlaat de Buitenhaven., samen met de Texel 11, voorjaar 1928
(beeldbank HHV).
minder boten en daarom waren ze
misschien voller beladen. Bovendien
ging alles, wat in- en uitgeladen werd
per paard en wagen en dat gaf mis
schien ook een bedrijviger beeld.
Zoals ik al zei stonden er altijd veel
mensen te vissen. Degene, die in het
bezit van een scharhoepel was, had op
95