Achterschip 'Bonaire' met Manginschroef en schroeflicht- installatie. De schroeflichtinstallatie van de 'Bonaire' Als de 'Bonaire' onder zeil ging kon de schroef echter niet uit het wa ter worden gelicht. In het artikel in 'Levend Verleden' van september 2007 is evenwel op blz. 12 geschreven, dat de schroef in het achterschip werd opgehesen om de weerstand tijdens het zeilen te verminderen. Uit ons verdere onderzoek is gebleken, dat dit op de 'Bonaire' niet mogelijk was. De reden is, dat de schroefput al iets onder het hoofddek eindigt en daar met een plaat is afgesloten. Bovendien diende de ruimte tussen deze plaat en het hoofddek vrij te blijven in verband met de uitslag van de 2,60 meter lange 'ijzeren roerpen helmstok). De schroeflichtinstallatie van de 'Bo naire' was dan ook uitsluitend bedoeld om onderzoek of reparatie van de schroef te vergemakkelijken. Daartoe moest de afsluitplaat aan de bovenzijde van de schroefput worden afgenomen waarvoor eerst een aantal moerbouten moest worden losgeschroefd. Vervol gens moest de 'roerpen' in de uiterste stand naar bak- of stuurboord worden gezet (i.c. 'het roer aan boord leggen') of worden gedemonteerd. Pas daarna kon het schroefraam, met behulp van een 'ligtjijn' een takel met vijf of meer schijven), worden gelicht tot op het hoofddek. Het bestek van het schip bevestigt deze bedoeling ook in de vermelding, dat de schroef in een schroefraam hangt om 'hoewel niet geregeld bij het zeilen' maar wel 'in gevallen van bijzon deren aard' gelicht te kunnen worden. Gelet op de eigenschappen van de Manginschroef was het trouwens he lemaal niet nodig om de schroef van de 'Bonaire' te lichten als het schip on der zeil ging. Uit het bestek van de één jaar later gebouwde 'St. Eustatius' (la ter herdoopt in 'Bali'), schroefstoom- schip 4e klasse (bestek 1877), blijkt dat dit schip wel een Manginschroef had, maar geen schroeflichtinstallatie. Het nut van de installatie woog kennelijk niet op tegen de kosten. Bij de 'Bonaire' kon de schroeflichtin stallatie niet meer worden gebruikt na dat de Manginschroef was vervangen door een gewone tweebladige schroef. De gewone schroef rustte aan één kant (de kant van de roersteven) namelijk niet meer in het schroefraam, waar door er ook geen sprake meer kon zijn van een kaaskoppeling als losneem- bare verbinding met de schroefas. De schroef was nu direct op de schroefas gemonteerd. Bovendien was de breedte van de schroefput afgestemd op de smalle bladen van de Manginschroef. Het gegeven, dat de schroeflichtin stallatie en de schroefput nog steeds aanwezig zijn aan en in het achterschip van de 'Bonaire', mag ge rust heel bijzonder worden genoemd. De installatie draagt aanzienlijk bij aan de historische waarde van de 'Bonaire' als tastbaar overblijfsel van een tijdperk, waarin zich een maritiem technische revolutie heeft voltrokken. De conservatie en het herstel van de 'Bonaire' zijn te volgen op de internet site van de gelijknamige stichting: www.stichtingbonaire.nl Dankbetuiging Onze dank gaat uit naar de heren M. Bakker (Marinemuseum te Den Hel der), N.A. Beeke (Bibliotheek NLDA- KIM te Den Helder), B.A. Mooiman (Stichting Bonaire te Den Helder) en - onder aanhaling van de 'Amitié Franco Néerlandaise - de heren A. Clouet en C. Millé (www.dossiers- marine.free.fr) voor hun bereidheid om afschriften van documentatie te verstrekken. De heer J. Holtrop (Ma- ritime Institute Netherlands MARIN te Wageningen) zijn wij erkentelijk voor diens spontane bereidheid om zijn kennis van scheepsschroeven met ons te delen. Jan Klootwijk en Dick Vries 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2007 | | pagina 13