Zr. Ms. 'Bonaire'. Een zeilschip onder stoom Sinds oktober 2006 staat de romp van de 'Bonaire', voormalig schroef- stoomschip 4e klasse (bestek 1876) van de Koninklijke Marine, droog in dok I van de Oude Rijkswerf te Den Helder. De romp heeft de lijnen van een zeilschip. De afgedichte schroefaskoker en het schroefraam tussen schroefsteven en roersteven laten zien, dat de 'Bonaire' ooit een schip met zeil- en stoomvermogen is geweest. Volgens het bestek 1876 van de stoomwerktuigen was de 'Bonaire' oorspronkelijk uitgerust met een zogenaamde Manginschroef. Deze Manginschroef rustte in een gesmeed ijzeren schroefraam met een geza menlijk gewicht van maar liefst 3570 kilo. Kenmerken Manginschroef Om de Manginschroef in de juiste historische context te plaatsen moet bedacht worden, dat voor het eerst in 1836 in Engeland patenten op scheepsschroeven van uiteenlopend ontwerp werden aangevraagd door respectievelijk Francis Pettit Smith (No.7104) en door John Ericsson (No. 7149). Patenten die overigens niet zijn verleend. Gedurende de daaropvolgende jaren veertig van de 19e eeuw werd in Engeland een groot aantal verschil lende modellen van scheepsschroe ven proefondervindelijk getest op hun eigenschappen. Ten aanzien van tweebladige schroeven stelde men de beste resultaten vast bij toepassing van brede bladen, die aan het uiteinde 1/6 deel van een volle schroefgang besloegen. De bruikbaarheid van stoomschepen bleef, ondanks de snelle technische ontwikkelingen, echter nog lange tijd aan beperkingen onderhevig. De ketels en machines waren kwetsbaar, leverden respectievelijk lage druk en lage vermogens en boden gebrekkig rendement. Ook waren er nog weinig havens waar kolen gebunkerd kon den worden. Er moest dus op lange afstanden onder zeil worden gevaren waardoor echter het probleem optrad, dat de met brede bladen uitgeruste schroef een bron van weerstand vormde. Om in dit probleem te voorzien werd in Frankrijk een tandemschroef ontwikkeld, die bekendheid verwierf onder de naam 'Manginschroef'. In feite was er sprake van een gewone tweebladige schroef, die in de lengte van de bladen loodrecht over de naaf middendoor gedeeld is en waarvan de delen recht achter elkaar zijn geplaatst'. De aldus ontstane schroef met smalle bladen, ieder 1/12 gedeelte van een volle schroefgang, kon in verticale stand worden vastgezet. Aangezien de bladen dan vrijwel geheel schuil gingen achter de schroefsteven boden ze nauwelijks weerstand als het schip onder zeil ging. De halvering van de bladen, ten op zichte van de bladen van een gewone tweebladige schroef, tastte de presta ties van de Manginschroef als voort stuwer kennelijk niet aan. De onder liggende theoretische redenering was, dat het recht achter elkaar plaatsen van de bladen het nuttig effect van de schroef niet schaadde, mits het totaal blad-oppervlak - en natuurlijk ook de spoed en de diameter - gelijk bleven. De 'Bonaire' in dok I op de Oude Rijkswerf te Den Helder. 40

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2007 | | pagina 10