gis De Nachtegaal. voor de voortstuwing. Hiermee werd tijdens de proeftocht een grootste vaart behaald van 9,2 mijl. Tevens werd een driemast schoenerbarktuig aangebracht. Om de weerstand tijdens het zeilen te verminderen kon de vierbladige schroef worden ontkop peld en met een schroeflichttoestel in het achterschip worden opgehesen. De schoorsteen was telescopisch uit gevoerd en kon worden ingetrokken om tijdens het zeilen de windvang te verminderen. Dat veelvuldig van de zeilen gebruik moest worden gemaakt blijkt wel uit de bunkercapaciteit van het schip. De Bonaire. de NW-punt van het eiland Bali). Het schip werd daarbij zo ernstig bescha digd, dat het werd afgekeurd. Zr. Ms. schroefstoomschip 4de klasse 'Bonaire' werd in 1877 voor de Ko ninklijke Nederlandsche Zeemacht (de huidige Koninklijke Marine) te water gelaten bij de Nederland sche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord, Rotterdam. Het schip werd met een horizontaal werkende stoommachine van 412 IPK uitgerust Deze bedroeg ca 90 ton, waarmee met een 7,5 mijls vaart slechts 450 mijl kon worden afgelegd. Dit alles natuurlijk onder ideale omstandighe den. Als de wind tegen zat, dan was de snelheid een stuk lager. Zo stoom- 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2007 | | pagina 14