gis
De Nachtegaal.
voor de voortstuwing. Hiermee werd
tijdens de proeftocht een grootste
vaart behaald van 9,2 mijl. Tevens
werd een driemast schoenerbarktuig
aangebracht. Om de weerstand tijdens
het zeilen te verminderen kon de
vierbladige schroef worden ontkop
peld en met een schroeflichttoestel in
het achterschip worden opgehesen.
De schoorsteen was telescopisch uit
gevoerd en kon worden ingetrokken
om tijdens het zeilen de windvang te
verminderen.
Dat veelvuldig van de zeilen gebruik
moest worden gemaakt blijkt wel uit
de bunkercapaciteit van het schip.
De Bonaire.
de NW-punt van het eiland Bali). Het
schip werd daarbij zo ernstig bescha
digd, dat het werd afgekeurd.
Zr. Ms. schroefstoomschip 4de klasse
'Bonaire' werd in 1877 voor de Ko
ninklijke Nederlandsche Zeemacht
(de huidige Koninklijke Marine)
te water gelaten bij de Nederland
sche Stoomboot Maatschappij te
Fijenoord, Rotterdam. Het schip
werd met een horizontaal werkende
stoommachine van 412 IPK uitgerust
Deze bedroeg ca 90 ton, waarmee
met een 7,5 mijls vaart slechts 450
mijl kon worden afgelegd. Dit alles
natuurlijk onder ideale omstandighe
den. Als de wind tegen zat, dan was
de snelheid een stuk lager. Zo stoom-
12