Lijst van de vakken op de Ambachtsschool kant de mars 'Hoch Heidecksburg', marsen die je nu nog maar uiterst zelden hoort. Met m'n radiomaat, Jim Boot uit de Stakman Bossestraat draaiden we die platen 'grijs' en op een luid en duide lijk niveau, afgewisseld met de melige 'Missouriwals'. Op de radio konden we op de lange golf (Droitwich) naar Engelse muziek luisteren en naar Hilversum waar het einde van de (Duitse) nieuwsberich ten steeds gepaard ging met harde Duitse overwinningsfanfares. Dan kon het gebeuren dat Jim aan het balkon ging staan en riep INVA- SION INVASION, tot vermaak van de collega's beneden en woede van De Draaier, maar die kwam niet zo gauw het trapje op. De Draaier had in Duitsland bij AEG gewerkt en had daar wat Duitse sympathieën aan overgehouden. Met veel vuur vertelde hij ons over die rot-Engelsen en hun verschrikkelijke misdragingen tijdens de Transvaalse Boerenoorlog. Meester De Draaier had regelmatig last van epileptische aanvallen. Stond je net bij z'n bureau om het 'tangetje 6' te brengen als hij weer aan het klokkenmaken was en kreeg hij een aanval; dan was je aan de beurt. Hij greep je hand of arm, pakte die stevig vast, draaide met z'n ogen en beroerd voor jou, je kwam de eerste minuten niet meer los. Dit alles tot grote hilariteit van de toekijkende klas. Als 't voorbij was zei meester niks en nam weer plaats aan z'n bureau en jij gauw weg! Het top-werkstuk dat je in 2E mocht maken was een originele Morsesleu tel. Alleen de besten van de klas. Ik dus niet. Houtbewerken voor elektriciens was geen makkie. Je maakte met zaag en beitel zuivere vierkante gaten in een balkje en na goedkeuring ervan een zwaluwstaartverbinding. Voor smeden en plaatwerken naar meester Aberson. Een bijzonder aar dige man die wel van een grapje hield (zie artikel van de heer Jellema), maar ook mooi uit z'n slof kon schieten. Zo kon hij een schuine mop wel waar deren. Toen weer eens een van de knapen zo'n bak vertelde, riep iemand uit de groep: "Meester er springt een knoop van je gulp". Grijnzend maar woest begon hij hamers en tangen over de vloer naar ons te keilen, echt schitterend! In 1E mochten we tegen Kerst van plaatijzer een wandkandelaartje ma ken in de vorm van een boomblad. Werd heel aardig en hangt tot op he den in de huiskamer. Na de ABS nog het VEV-sterk- stroomdiploma gehaald, maar werd geen elektricien. Studeerde elektro nica, intussen in een Helderse ra diozaak en na een paar jaar naar de KLM. Ik ontdekte dat in die tijd KLM ook Kleine Lonen Maatschappij bete kende. Kwam terecht in mijn geboor teland Twente in Hengelo bij Hol landse Signaal Apparaten en intussen al weer ruim 21 jaar gepensioneerd. Een uitspraak van De Draaier was: "wat z'n ogen zien verpesten z'n han den", dit doelend op een leerling die moeizaam klooiend bezig was met een werkstukje. Maar toch in die Ambachtsschool van toen werden de echte vaklui én de begenadigde hob byisten van na de oorlog geboren. Voor mij: die school aan de Laan daar had je wat aan! Dick Zeedijk, Goor De smederij in de oude Ambachtsschool (beeldbank). Smeden Vlijt Gedrag Houtbewerking voor Electriciers Vlijt Gedrag Vaktekeren Vlijt Gedrag Handtekenen Vlijt Gedrag Proj. tekenen Vlijt Gedr *g Electr. leer Vlijt Gedrag Scheepsbouwk. Vlijt Gedrag Stoomw.kunde Mot. kennis Vlijt Gedrag Mater, kennis Constr. leer Vijt Gedrag Natuurkunde Werktuigkunde Vlijt Gedrag Ned. taal Rekenen Algebra Meetkunde Vlijt Gedrag ■bipli. Jet Vlijt Gedrag Ziekte Met verg. Z. verg. 2 H 2 3 2 s 2 a a, Aantal malen te laat Aantal malen gestraft 88

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2007 | | pagina 26