Lijst van de
vakken op de
Ambachtsschool
kant de mars 'Hoch Heidecksburg',
marsen die je nu nog maar uiterst
zelden hoort.
Met m'n radiomaat, Jim Boot uit de
Stakman Bossestraat draaiden we die
platen 'grijs' en op een luid en duide
lijk niveau, afgewisseld met de melige
'Missouriwals'.
Op de radio konden we op de lange
golf (Droitwich) naar Engelse muziek
luisteren en naar Hilversum waar het
einde van de (Duitse) nieuwsberich
ten steeds gepaard ging met harde
Duitse overwinningsfanfares.
Dan kon het gebeuren dat Jim aan
het balkon ging staan en riep INVA-
SION INVASION, tot vermaak van
de collega's beneden en woede van De
Draaier, maar die kwam niet zo gauw
het trapje op.
De Draaier had in Duitsland bij
AEG gewerkt en had daar wat Duitse
sympathieën aan overgehouden. Met
veel vuur vertelde hij ons over die
rot-Engelsen en hun verschrikkelijke
misdragingen tijdens de Transvaalse
Boerenoorlog.
Meester De Draaier had regelmatig
last van epileptische aanvallen. Stond
je net bij z'n bureau om het 'tangetje
6' te brengen als hij weer aan het
klokkenmaken was en kreeg hij een
aanval; dan was je aan de beurt. Hij
greep je hand of arm, pakte die stevig
vast, draaide met z'n ogen en beroerd
voor jou, je kwam de eerste minuten
niet meer los.
Dit alles tot grote hilariteit van de
toekijkende klas. Als 't voorbij was zei
meester niks en nam weer plaats aan
z'n bureau en jij gauw weg!
Het top-werkstuk dat je in 2E mocht
maken was een originele Morsesleu
tel. Alleen de besten van de klas. Ik
dus niet.
Houtbewerken voor elektriciens was
geen makkie. Je maakte met zaag en
beitel zuivere vierkante gaten in een
balkje en na goedkeuring ervan een
zwaluwstaartverbinding.
Voor smeden en plaatwerken naar
meester Aberson. Een bijzonder aar
dige man die wel van een grapje hield
(zie artikel van de heer Jellema), maar
ook mooi uit z'n slof kon schieten. Zo
kon hij een schuine mop wel waar
deren. Toen weer eens een van de
knapen zo'n bak vertelde, riep iemand
uit de groep: "Meester er springt een
knoop van je gulp". Grijnzend maar
woest begon hij hamers en tangen
over de vloer naar ons te keilen, echt
schitterend!
In 1E mochten we tegen Kerst van
plaatijzer een wandkandelaartje ma
ken in de vorm van een boomblad.
Werd heel aardig en hangt tot op he
den in de huiskamer.
Na de ABS nog het VEV-sterk-
stroomdiploma gehaald, maar werd
geen elektricien. Studeerde elektro
nica, intussen in een Helderse ra
diozaak en na een paar jaar naar de
KLM. Ik ontdekte dat in die tijd KLM
ook Kleine Lonen Maatschappij bete
kende. Kwam terecht in mijn geboor
teland Twente in Hengelo bij Hol
landse Signaal Apparaten en intussen
al weer ruim 21 jaar gepensioneerd.
Een uitspraak van De Draaier was:
"wat z'n ogen zien verpesten z'n han
den", dit doelend op een leerling die
moeizaam klooiend bezig was met
een werkstukje. Maar toch in die
Ambachtsschool van toen werden de
echte vaklui én de begenadigde hob
byisten van na de oorlog geboren.
Voor mij: die school aan de Laan daar
had je wat aan!
Dick Zeedijk, Goor
De smederij in de oude Ambachtsschool (beeldbank).
Smeden
Vlijt
Gedrag
Houtbewerking
voor Electriciers
Vlijt
Gedrag
Vaktekeren
Vlijt
Gedrag
Handtekenen
Vlijt
Gedrag
Proj. tekenen
Vlijt
Gedr *g
Electr. leer
Vlijt
Gedrag
Scheepsbouwk.
Vlijt
Gedrag
Stoomw.kunde
Mot. kennis
Vlijt
Gedrag
Mater, kennis
Constr. leer
Vijt
Gedrag
Natuurkunde
Werktuigkunde
Vlijt
Gedrag
Ned. taal
Rekenen
Algebra
Meetkunde
Vlijt
Gedrag
■bipli. Jet
Vlijt
Gedrag
Ziekte
Met verg.
Z. verg.
2 H 2 3
2 s 2
a a,
Aantal malen
te laat
Aantal malen
gestraft
88