Het gezin Bakker aan boord van de 'Nieuwediep', afgemeerd in de haven van Schagen, zomer 1941. Van links naar rechts moeder Johanna, zoon Arie, dochter Johanna, zoon Wim en schoonzoon Aart van Corsselen. Op de achtergrond rechts vader Arie. Het schip lijdt al aardig aan een gebrek aan onderhoud. Uit de patrijspoort steekt de pijp van een door vader Arie aangelegde kachelafvoer van de ruimte waar het gezin woonde. De foto komt uit een serie opnamen van het gezin, waarschijnlijk gemaakt door Luc van der Meij, een vriend van zoon Wim. Dit is echter de enige foto waar het schip op te zien is. naast de Doopsgezinde kerk. Zij hielden kantoor op de steiger van de ESONA op het Molenplein. Directeur tenslotte was W. Velthuijs, die tevens directeur was van het Heldersche Verkeersbureau (VW) op de Kanaalweg en zijn kantoor en woonhuis had op de Hoofdgracht, vlak naast de Marineclub. De Tweede Wereldoorlog maakte een abrupt einde aan de vaaractiviteiten van de "Nieuwediep". Om het schip veilig te stellen voor oorlogshandelingen, moest vader Arie Bakker in mei 1940 het schip afmeren in het Noordhollands Kanaal aan de oostelijke oever iets ten zuiden van de pont bij Westeinde. De hele familie Bakker zat toen met de meubels en alle andere huisspullen aan boord. Toen de strijd wat geluwd was keerde men met het schip weer terug naar de Binnenhaven, maar slechts voor kort. In de loop van juni, in ieder geval vóór het grote bombardement van 24 juni, verlieten schip en familie Den Helder opnieuw, dit keer naar Schagen. Brandstof voor de tocht was er niet meer, maar er was wel een ander vaartuig beschikbaar dat als sleepboot fungeerde. Men vond een plaatsje aan de westelijke oever Arie Bakker in 2004 bij het model van de 'Nieuwediep' dat hij in 7976 maakte en later nog heeft verbeterd. Hij heeft het model gemaakt aan de hand van foto's en uiteraard zijn geheugen. van de haven van Schagen, vlakbij de boerderij van Piet van Diepen. Omdat tijdens deze tocht het schip niet over stoom beschikte, werkte ook de stuurmachine niet. Vader Bakker had dit opgelost door een lange pijp aan het stuurkwadrant te bevestigen, waarmee hij staande aan dek het roer kon bedienen. Onderweg heeft ook zoon Arie zich op deze manier met de besturing bezig gehouden, als vader even andere bezigheden had. De familie Bakker heeft tot ruim in de zomer van 1941 in Schagen op de "Nieuwediep" gewoond. De familie zelf, vader Arie, moeder Johanna (meisjesnaam Jager), twee (van de drie) zoons Arie en Wim, dochter Johanna en schoonzoon Aart van Gorsselen, woonden in de voorkajuit, waar vader Arie de accommodatie zo goed mogelijk voor bewoning had aangepast. In de kajuit op het achterdek woonde machinist Piet Pool met zijn vrouw. In de loop van 1941 kreeg de familie de beschikking over een nabijgelegen woonark en verliet de "Nieuwediep". De schepen van de ESONA konden of mochten in de oorlog dan niet meer varen, de wegactiviteiten werden in de oorlog nog enige tijd voortgezet. Vader Arie Bakker ging vanuit Schagen met de trein naar Den Helder om met de vrachtauto te rijden. Maar niet lang daarna was ook dit afgelopen en hield de ESONA op te bestaan. De "Nieuwediep" werd vanuit Schagen naar, waarschijnlijk, Gorinchem gesleept en daar loopt het spoor dood. Vader Arie vond, net als zijn zoon Arie en vele andere mensen uit Den Helder die zonder werk waren komen te zitten, na enige tijd een plek op de Rijkswerf, eerst als los werkman, daarna als medewerker in de kantine. In 1961 ging hij met pensioen en in 1988 overleed hij. Zoon Arie heeft in 1976 een model gemaakt van de "Nieuwediep", dat nog steeds zijn woonkamer siert en zijn herinneringen aan zijn vader én de ESONA levend houdt. Henk Cruijff 100

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2006 | | pagina 22