Helderse herinneringen van Arie Bakker Arie Bakker is op 30 november 1920 in de Gasstraat geboren en heeft tot het begin van de 50-er jaren in Den Helder gewoond. Momenteel is hij woonachtig in Schagen. Zijn herinneringen aan Den Helder betreffen onder meer een aantal zaken die zich ook nu nog in enige belangstelling van de lezers van dit blad mogen verheugen, zoals Drukkerij De Boer, de ESONA en de Rijkswerf in de oorlog. In dit verhaal richten we ons op de ESONA. De ESONA, oftewel de N.V. Eigen Stoomboot-Onderneming Nieuwediep - Alkmaar - Amsterdam, was een initiatie! van Helderse ondernemers tot voortzetting van de met opheffing bedreigde stoombootdienst "Anna Cornelia" van de Amsterdamse rederij Gebroeders Goedkoop. Het bedrijf nam de stoomboot "Anna Cornelia", een vrachtlichter en kantoren te Amsterdam op de kade achter het Centraal Station en te Den Helder op het Molenplein van Gebroeders Goedkoop over en ving met de exploitatie van de bootdienst op 5 november 1921 aan. Dat Arie Bakker de nodige jeugdherinneringen heeft aan de ESONA is niet verwonderlijk; zijn vader was als jongen bij het bedrijl begonnen en werkte er al jaren. In de zomermaanden voer zijn vader als kapitein op de "Nieuwediep", volgens Arie Bakker mogelijk De 'Nieuwediep' in de Binnenhaven, kort na vertrek van de ESONA-steiger bij de Ankerpark- brug. Goed zichtbaar is de eerste klasse-accomodatie op het voorschip en op het dek achter de brug. De tweede klasse-passagiers moesten het op het achterschip met minder luxe doen. Rechts op de achtergrond is de schoorsteen van waarschijnlijk de melkfabriek op de Achterbin nenhaven te zien. De zijstraat van de Binnenhaven op de achtergrond is dan de Broodsteeg. de voormalige en omgebouwde stoomboot "Anna Cornelia" van Gebroeders Goedkoop. In de wintermaanden reed hij op een van de vrachtauto's van het bedrijf, of voer hij op een van de vrachtboten, waarvan de ESONA er rond 1930 in ieder geval twee had. Buiten de zomermaanden voer de "Nieuwediep" dus niet en lag mogelijk ergens in de Maritieme Binnenhaven afgemeerd. Bij aanvang van het zomerseizoen ging de boot daar wel eerst voor onderhoud in een drijvend dok van de Rijkswerf; de eigenaren van de ESONA hadden blijkbaar goede contacten met de Rijkswerf-directeur. De vrachtboten van de ESONA voeren dus wél door in de winter, tenminste zolang ijsgang de vaart niet belette. Als het ijs voor de vrachtboten te dik werd, werd de "Nieuwediep" van stal gehaald. Met behulp van ijzeren staven werd het schip voorzien van een voorzetstuk waarmee ijs kon worden gebroken, waarna het vaartuig als vrachtboot werd ingezet. De ijsbrekerboeg lag normaal gesproken afgemeerd aan de Binnenhaven in de hoek bij de Ankerparkbrug, vlakbij de daar aanwezige ESONA-steiger. Er is in ieder geval één foto van de Ankerparkbrug waarop die boeg in het water te zien is. Op die foto is ook het luik in het dek van de ijsbrekerboeg te zien waar Arie Bakker een keer ingekropen is toen 98

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2006 | | pagina 20