f iet :n elijks van 1 door rdamse perring at eer Jzaakt ring 1 de t echter itsers van a, er gende ls het erd. tussen epen ehepen n al icht 0 ,'eer te Dat ging naf 16 terdam ia Helderse 20 augus- Geborgen wrak ken op het Kuitje. Geheel links het wrak van de Ou (uit: Schip en Werf, 20 augustus 1948). Ook in de haven van Den Helder lagen 12 wrakken als versperring. Na Dolle Dinsdag hadden de Duitsers getracht de havenmond van Den Helder te versperren met een achttal vaartuigen, waaronder de onderzeeboot O 11. Deze wrakken lagen praktisch bovenop elkaar aan de oostkant van de havenas ter hoogte van Fort Harssens. De minste diepte boven de wrakken was nog altijd 7,60 meter. Verderop in de haven, ter hoogte van het Wachtschip, lag het wrak van de sleepboot Annie Goedkoop. Deze sleepboot, in 1929 gebouwd voor NV Reederij Gebr. Goedkoop uit Amsterdam, was op 14 mei 1940 door de eigen bemanning in de Vissershaven van IJmuiden tot zinken gebracht. De Duitsers echter, hadden het schip weer gelicht en in de vaart gebracht als bergingsvaartuig BS 8. Het schip assisteerde op 16 maart 1945 in de Helderse haven bij het vertrek van een Duitse mijnenveger toen zij door dit schip in de grond werd geboord. Hierbij kwam de Duitse machinist van de sleepboot om. Eind september 1946 begon de marine met de berging van de Annie Goedkoop. Dat ging echter niet zo eenvoudig. De haven was toen nog een stroomhaven. Dat wil zeggen, dat de haven door de vloed- en vooral de ebstroom op diepte werd gehouden. Gevolg was wel, dat duikers maar De Annie Goedkoop na de berging in 7946, liggende in de Amsterdamse haven. Het schip heeft na herstel nog tot 7967 dienst gedaan (foto via Ruud O'Bryan, website Ree derij Gebr. Goedkoop). beperkt onder water konden zijn en wel op de tijdstippen dat er geen stroom liep en dat was niet meer dan twee uur per keer. De marine kon de sleepboot echter niet naar boven krijgen wegens gebrek aan materieel. Daarom werden de Rotterdamse bokken Condor, 220 ton hefvermogen, en Grutto, met 100 ton hefvermogen, ingezet, die toch al bezig waren diverse wrakken uit de haven te verwijderen. Het kostte ze wel enige dagen voor de Annie Goedkoop boven water was, maar in de namiddag van vrijdag 11 oktober lukte het de bokken om de sleepboot te bergen. De sleepboot heeft hierna voor Goedkoop nog jaren zeeschepen geassisteerd in de Amsterdamse haven en is pas in 1967 naar de sloper gegaan. "Hr. ms. O 11 driemaal naar de kelder" kopte de Helderse Courant op 7 juni 1947. Deze 54 m. lange onderzeeboot was kort voor de oorlog, op 6 maart 1940 bij het verlaten van de haven ter hoogte van Fort Harssens, door de sleepboot Amsterdam aangevaren 89

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2006 | | pagina 11