Wrakopruiming in de Helderse haven na de oorlog Na afloop van de oorlog in mei 1945 bleek dat de Duitsers onstellend veel vernielingen hadden aangericht in ons land. Deze vernielingen werden vooral aangericht na Dolle Dinsdag in september 1944. In de havens en op de waterwegen was het al niet anders. Rotterdam was door een versperring bij Maassluis nauwelijks te bereiken en de haveningang van Vlissingen was geheel versperd door gezonken schepen. De Amsterdamse haven was ter hoogte van de Hembrug versperd. Deze versperring had men zo grondig gedaan, dat de Duitsers er zelf ook niet meer langs konden, zodat ze genoodzaakt waren een deel van de versperring weer op te ruimen. Verder had men in IJmuiden geprobeerd de Noordersluis op te blazen, wat echter mislukte. Wel slaagden de Duitsers erin om het sluitmechanisme van de deuren grondig te vernielen, waardoor het tot 16 juli 1946 duurde voor de grote sluis weer bruikbaar was. Van de 44 over de rivieren liggende bruggen waren er 38 zodanig vernield dat zowel het land- als het scheepvaartverkeer was versperd. Totaal waren er in Nederland tussen 1944 en 1945 zeker 3400 schepen gezonken, variërend van zeeschepen tot kleine dekschuiten. Alleen al in de voorhaven van Maasbracht hadden onze oosterburen 240 schepen laten zinken. De eerste prioriteit was het weer bereikbaar maken van de grote zeehavens voor zeeschepen. Dat ging vlot, want Rotterdam was vanal 16 juni 1945 weer open en Amsterdam volgde op 18 augustus. Hierna volgden de grote rivieren. De positie van de wrakken in de Helderse havenmond (uit: Schip en Werf, 20 augus tus 1948, No. 17]. DWARSPPOFIEL A.A. SCHAAL 10 16 20 m Naam van soort van rimntte het vaartuig vaartuig 0 1 A.H. 2 ADJUNO 3 4 j AP. 3 5 A.p, 16 6 A.H.2 7 j O. 11 ONDERLOSSER 120 SCHIETSCHUF MONITOR 1 ONDERLOSSER 120m' ELEVATOR BAK 330m5 j EL EVATOR BAK 330m» ONDERZEEBOOT 550 t S ITUATIE HAVENMOND NIEUWE DIEP

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2006 | | pagina 10