Wrakopruiming in de Helderse haven na de oorlog
Na afloop van de oorlog in mei 1945
bleek dat de Duitsers onstellend veel
vernielingen hadden aangericht in
ons land. Deze vernielingen werden
vooral aangericht na Dolle Dinsdag
in september 1944. In de havens en
op de waterwegen was het al niet
anders. Rotterdam was door een
versperring bij Maassluis nauwelijks
te bereiken en de haveningang van
Vlissingen was geheel versperd door
gezonken schepen. De Amsterdamse
haven was ter hoogte van de
Hembrug versperd. Deze versperring
had men zo grondig gedaan, dat
de Duitsers er zelf ook niet meer
langs konden, zodat ze genoodzaakt
waren een deel van de versperring
weer op te ruimen. Verder had
men in IJmuiden geprobeerd de
Noordersluis op te blazen, wat echter
mislukte. Wel slaagden de Duitsers
erin om het sluitmechanisme van
de deuren grondig te vernielen,
waardoor het tot 16 juli 1946
duurde voor de grote sluis weer
bruikbaar was.
Van de 44 over de rivieren liggende
bruggen waren er 38 zodanig
vernield dat zowel het land- als het
scheepvaartverkeer was versperd.
Totaal waren er in Nederland tussen
1944 en 1945 zeker 3400 schepen
gezonken, variërend van zeeschepen
tot kleine dekschuiten. Alleen al
in de voorhaven van Maasbracht
hadden onze oosterburen 240
schepen laten zinken.
De eerste prioriteit was het weer
bereikbaar maken van de grote
zeehavens voor zeeschepen. Dat ging
vlot, want Rotterdam was vanal 16
juni 1945 weer open en Amsterdam
volgde op 18 augustus. Hierna
volgden de grote rivieren.
De positie van de wrakken in de Helderse
havenmond (uit: Schip en Werf, 20 augus
tus 1948, No. 17].
DWARSPPOFIEL A.A.
SCHAAL
10 16 20
m Naam van soort van rimntte
het vaartuig vaartuig 0
1 A.H.
2 ADJUNO
3
4 j AP. 3
5 A.p, 16
6 A.H.2
7 j O. 11
ONDERLOSSER 120
SCHIETSCHUF
MONITOR 1
ONDERLOSSER 120m'
ELEVATOR BAK 330m5
j EL EVATOR BAK 330m»
ONDERZEEBOOT 550 t
S ITUATIE
HAVENMOND NIEUWE DIEP