In de pauze slenterden we met vriendinnen langs de Hoofdgracht of richting HBS, maar daar zat broer op school, dat was niet interessant. Wel om bij bakker Witsenburg langs de kluft op te lopen. Wat rook het lekker bij de bakker op de hoek. Achter de winkel en ook wel voor, werden de bakkerskarren gevuld, en dan de klap van het deksel. Het juist op tijd gegeven rukje aan de dekselsteunen, die dan samenknikten, waardoor de grote bek dichtklapte. Nooit zat er een hand tussen - vakwerk! Cheffie Die eerste Duitse les. Ook anderen waren diep onder de indruk van de noodzaak om vooral de eerste lessen zo uit het hoofd te kennen, dat als Berkhouwer je, bij wijze van spreken, 's nachts uitje bed zou halen, je zonder aarzelen en feilloos de les zou moeten kunnen opzeggen. Die eerste les: Fritz, mein kleiner Bruder, soll hen te zum ersten Mal in die Schule gehen. Erfreut sich sehr darauf. Verder ben ik nooit gekomen. Gelukkig woonde Berkhouwer te ver van ons af om me wakker te kunnen maken. Later, op de Singel, toen we zowat buren waren, berustten we er beiden in dat Duits een zeer zwak punt zou blijven. En dan De Graaf, die zo gezellig foeteren kon, kon met tintelende oogjes naar het effect loeren, dat hij op ons onnozele halzen maakte. "Ze zijn zo leuk bang!" Gek eigenlijk, meestal is het zo dat de leraar, die les geeft in een vak waar je moeite mee hebt of waar je slecht in bent, tot de categorie "vervelende kerel" behoort, maar er waren op het Lyceum maar heel weinig leraren waar ik een hekel aan had, en dat had niets met een slecht vak te maken. Natuurlijk waren er wel favorieten mijnerzijds. De hoogst gewaardeerde was juffrouw Bijvoet Sloeproeien bij Hr. Ms. De Ruijter. Dit was welliswaar in Indië, maar ik zie ze nog net zo varen in de Buitenhaven alias Cheffie. Haar sportiviteit en haar bereidheid om met ons ook nog in de vakantie te willen optrekken zullen we niet vergeten. Twee keer minstens is een groep meisjes met Cheffie op stap geweest. Zelfben ik alleen mee geweest naar Uddel. Leegloop De jaren gleden voorbij, mei 1939 de dijkfoto, mei 1940 de oorlog, die na vijf dagen strijd grote hiaten sloeg in het leerlingenbestand van Den Helder. Als ik de lijst van Solleveld napluis, is de kolom van veel leerlingen niet ingevuld na 1940. Het was de tijd van leegloop van Den Helder en de tijd van afgeladen volle treinen van en naar Nieuwediep. Indringende vraag De mobilisatie, oorlog en bezet tingstijd gaven een nieuw aspect in de verhouding tussen leraren en leerlingen. De herinnering aan de schoolperiode uit die tijd is er een van respect en saamhorigheid. Verschillen vervlakten en raakten ondergeschikt aan de wil om front te maken tegen de bezetters. Ik heb in de oorlogstijd op verschillende scholen gezeten, maar de geest op het Lyceum en op de Kweekschool was uniek. Toch was er niet altijd spanning, die de band vormde; de gewone dagelijkse dingen waarvoor wederzijds belangstelling was vormden een band. Zo herinner ik me nog dat op een winterse dag na de schoollessen ik met Veldsema in een diepzinnig gesprek verzeild raakte over de indringende vraag "Hoe veroveren we wat zoete appels?" Ik ben toen privé onderwezen in diverse rassen zoete appels. Uitstekend voor mijn latere loopbaan! Gezamenlijk Het was in die tijd uit met tochten door de duinen met Nijkamp of een uitstapje naar Texel. We maakten nu fietstochten door de Wieringermeer en naar Wieringen of naar de buurt van Callantsoog om planten te zoeken. In de tijd dat we in Schagen woonden stond mijn fiets in de fietsenloods bij het station in Den Helder - totdat die op een nacht leeggevorderd werd. Toen liepen we van school naar station vice versa. Wat valt er meer te vertellen? Sportevenementen, hockeywedstrij den uit en thuis, oefenmiddagen, dwalen in de Donkere Duinen en langs het strand. Zwemmen en slie ren langs de dijk. Liefst bij stormweer de dijk op en dan proberen je voeten droog te houden (dit tot schrik van mijn moeder - "Kindje schoenen!!"). Kameraadschap op school met je klasgenoten. Gezamenlijk lachen om dwaze dingen - tot het gezamenlijk volwassen worden. Iets dat door de oorlog in Den Helder misschien in versneld tempo gebeurd is. Heet dat in het Frans niet un succèsfou? Zo ja, dan heb ik toch nog wat op school geleerd. Gonneke Zandstra-Bottema 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 9