In het carnaval verscheen Marinus compleet uitgedost als struise en vooral roze prima donna ten tonele. De ene zetel van de fractie van het Algemeen Ouderen Verbond werd niet ingenomen door de zieke John Spandaw, maar door Ton Nijpels die overigens ook kwakkelde met zijn gezondheid. De WD en het CDA namen samen het voortouw bij de vorming van een nieuw college. Hun voorstel om Kees Boer, de directeur van verpleeghuis Den Koogh en later de overkoepelende holding Corbis Plus, aan te wijzen als informateur - een primeur voor Den Helder - werd overgenomen. Drie weken na de verkiezingen werd een nieuw college van B&W gevormd. De WD, het CDA, Leefbaar Den Helder en D66 leverden elk een wethouder: Robbert Waltmann, Nico Bais, Jan de Groot en Eljo Vos. Na 85 jaar belandde de PvdA in de oppositie. De procedure vroeg relatief veel tijd en de nieuwe raad keek werkeloos toe. De WD'er Jan Roelofsen vond dat de raad in nieuwe samenstelling aan de slag moest en nam het initiatief om een raadsvergadering te beleggen op 11 april 2002. Met de vorming van het nieuwe college keerde niet de broodnodige rust en stabiliteit binnen het Helderse gemeentebestuur terug. Roel Prins zag zijn voormanjan de Groot niet zitten als wethouder en ging in de raad verder als tiende fractie onder de naam Lijst Prins. Het verloop binnen de gemeente raad in deze periode kwam overi gens uitsluitend voor rekening van Leefbaar Den Helder: Irene van der Kuijl hield het binnen een jaar al voor gezien. In haar plaats werd op 15 januari 2003 Sylvia Hamerslag- Wellinga als raadslid geïnstalleerd. Op 11 januari 2005 stopte Dirkje Hickmann per direct met het raads werk. Zij werd opgevolgd door Jac- queline van Kalken-Bindinga. Na deze vooruitblik wordt de draad weer opgepakt bij de collegevorming. De gemeenteraad, en dan vooral de coalitiepartijen, gaven het nieuwe college zijn opdrachten voor de komende vier jaar in de vorm van een raadsprogramma. De titel daarvan was: "Herkenbaar beter". Herkenbaar werd het wel. Financieel zat het de gemeente niet mee: een procedurele fout betekende een streep door de rekening van de baatbelasting. Een bedrag van 1,8 miljoen euro kon niet op de ondernemers worden verhaald, zodat de gemeente zelf opdraaide voor alle kosten van de nieuwe stadsvloer. Een bestuurlijke blooper was de verplaatsing van een varlcensfok- kerbedrijf voor de bouw van het nieuwe kantoor van de Neder landse Aardolie Maatschappij aan de Rijksweg. Het agrarische bedrijf werd uitgeplaatst voor rekening van de gemeente, het kantoor werd daadwerkelijk gebouwd, maar inge bruikneming bleef uit. Het private deel van de NAM, Shell, wilde ver dergaande efficiëntiemaatregelen in Nederland. Het kantoor werd, naar verluidt, voor een appel en een ei verkocht aan de Rabobank en ook de al ingecalculeerde hon derden arbeidsplaatsen kwamen niet naar Den Helder. Eveneens ten gevolge van procedurele fouten loopt de fiets- en kanoroute in de duinzoom ernstige vertraging op, die gepaard gaat met de nodige meerkosten. Binnen een jaar na de raadsverkiezingen doemde het probleem van gokhallen op de Oude Rijkswerf weer op. Het college bracht het voorstel tot wijziging van de Verordening op de kansspelautomatenhallen in bij de gemeenteraad vanuit de gedachte "wil het niet in de lengte, dan moet het maar in de breedte". Het werd een tragedie. De meerderheid van de raad wilde er niet aan. De uitkomst van een snel onderzoek door het college, een zogenaamde quickscan, werd in meerderheid niet onderschreven. De raad besloot een second opinion uit te laten voeren door bureau Berenschot. De partijen waren echter hopeloos verdeeld en de bereidheid leek niet aanwezig om zich waardoor dan ook te laten overtuigen. Tijdens het onderzoek van Berenschot kwam onbedoeld een zogenaamde sideletter uit een bureaulade: in deze brief bleek de overeenkomst tussen Libéma en de gemeente Den Helder te zijn aangescherpt. Nota bene een dag voor de ondertekening van de eigenlijke overeenkomst, neergelegd in een meer dan ingewikkeld juridisch document, verpakt in de vorm van een wel erg lijvig boekwerk. De sideletter, de onderhandse, aanvullende overeenkomst was van gemeentezijde ondertekend door de burgemeester. De raad wist echter van niets en ook was het voorstel tot aanscherping nimmer geagendeerd voor de B8;W-vergadering. De meerderheid van de raad koos in september 2003 voor een Oude Rijkswerf zonder gokhal. Leiden, of beter gezegd, Nieuwediep in last. In de raadsvergadering van 11 september 2003 kwam het tot een dieptepunt: de burgemeester las een verklaring voor. In bestuurskundige zin was er een noviteit: het college trad af en gaf zich de demissionaire status, incluis de burgemeester. Vooral de status van de burgemeester was curieus. In een latere discussie over de betekenis van de verklaring werd de burgervader eraan herinnerd dat boven die B&W-verklaring stond dat het college was afgetreden. De raad was met stomheid geslagen toen hij prompt reageerde met "Alleen het gesprokene geldt." Dit gold overigens niet voor de beruchte sideletter De daarop volgende ontwikkelingen waren niet 65

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 27