Met de kano naar Onrast in de jaren '30 aan de vorige eeuw. Van I. naar r. Piet Bot, Jan Noot, Map Kruijjf en Frans Trap Tijdens de beruchte stormramp van 1 februari 1953, waarbij honder den landgenoten als gevolg van de dijkdoorbraken om het leven kwa men, moest de reddingboot 'Prins Hendrik' eropuit naar de in nood geraakte Duitse olielichter 'Oder'. De olielichter was losgeslagen van de sleepboot 'Gulosen Fjord' en vervolgens tussen Texel en Vlieland gestrand en doormidden gebroken. 'Op uiterst kundige wijze wist schipper Bot met zijn boot door de geul van de Eierlandse gronden te manoeuvreren en in vier keer de zes koppen te redden.' Aldus de Helderse Courant. De bemanning werd ondergebracht in 'Het Wapen van Den Helder' en door de voorzitter van de plaatselijke commissie van de KNZRM, de heer Jac. Middendorp, op kosten van de 'Esso' voor 200,- per man bij de firma Neals van nieuwe kleding voorzien. De mannen van de reddingboot 'Prins Hendrik' en de Texelse 'Joan Hodshon' werden in hotel Bellevue onderscheiden door de reddingmaatschappij. Ook Prinses Wilhelmina toonde zich jegens de bemanning van de 'Prins Hendrik' bijzonder erkentelijk, hetgeen zij tot uiting deed brengen in een brief aan schipper P.W. Bot. (Helderse Courant 12 maart 1953) 'Margariti' Een wel heel zware tocht van de reddingboot 'Prins Hendrik' onder leiding van schipper Piet Bot was die naar het onder Liberiaanse vlag varende s.s. 'Margariti'. Het schip was onderweg van Stettin naar Alexandrië toen het op 17 oktober 1967 ter hoogte van Texel in slecht weer raakte. Het roer brak, de Griekse kapitein seinde om hulp. Sleepboot 'Holland' voer uit, maar slaagde er niet in verbinding te maken. Dus werden de 'Prins Hendrik' uit Den Helder en de 'Carlot' van Terschelling eropaf gestuurd. Het was 's avonds om elf uur, de windkracht nam toe van 9 naar 11, er stond een hoge zee. De 'Carlot' kwam 's nachts om één uur langszij, maar de mensen wilden niet van boord. Het leek er namelijk even op dat de ankers het in het ondiepe water voor de kust wel zouden houden. Maar toen dat niet het geval bleek en het schip op de banken begon te stoten, wilden ze toch wel weg. De Helderse reddingboot was inmiddels ook gearriveerd en op dat moment toevallig dichter bij het schip dan de Terschellinger boot. En zo sprongen de mensen in het springnet van de 'Prins Hendrik'. Door de hoge zeeën ging dat zo nu en dan maar net aan goed, maar het lukte. Zelfs het zoontje van de kapitein werd, stevig ingepakt, keurig in het net gedropt. Tenslotte waren er nog drie man aan boord toen het schip begon te breken. De kapitein sprong nog juist op tijd over, maar de andere twee durfden niet. En zo dreef het voorste deel van het wrak weg. Aanvankelijk kon de reddingboot niet goed langszij komen, maar na een kwartier slaagde schipper Piet Bot erin de boeg van de reddingboot tegen het voorschip te zetten. En zo kwamen om half vier die nacht dan toch ook de laatste van de vijfentwintig schipbreukelingen aan boord. Voor deze voortreffelijk uitgevoerde redding kreeg Piet Bot de grote gouden medaille, de overige bemanningsleden - waaronder zijn zoon en latere opvolger Coen - kregen een grote zilveren medaille van de reddingmaatschappij'Ook dank aan de vrouwen,' kopte de Helderse Courant 18 januari 1968, 'zij maken heel wat door.' jachten en sportvissers December 1968 werd de 'Prins Hendrik' vervangen door de motorboot 'Suzanne'. In deze tijd kreeg schipper Bot meer te stellen met in moeilijkheden rakende jachten en sportvissers, dan gestrande beroepsvaartuigen. Langzaam verschoof ook het reddingseizoen van herfst en winter naar voorjaar en zomer. Mensen redden blijft mensen redden, maar spectaculaire reddingen vanaf op de Haaksgronden gestrande zeelui geeft toch meer voldoening, dan het van boord halen van een onbekwame mooi-weer-zeiler. Over dat laatste is geen sappig verhaal te schrijven, dat doen we dus dan ook niet. Maar ook dat werk moet wel gebeuren. En dat doen Coen Bot en zijn mensen gelukkig dan ook nog steeds. 57

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 19