Pieter Wilhelm Bot: plicht voor recht, recht voor plicht tocht maakte ook aan boord was,' schrijft schipper Coen Bot later. Maar dat was niet het enige, want toen de reddingboot even voorbij het lichtschip 'Haaks' voer, zagen ze tegen middernacht een rode kogel, het teken van hoge nood. En daarna niets meer, hoe ze ook zochten. Pas de volgende dag bleek dat het schip, een Belg, gekapseisd was. Negen bemanningsleden waren verdronken, alleen de kapitein was opgepikt door een Duits schip. Voor de reddingboot een vergeefse reis en zoiets is voor de bemanning altijd moeilijk te verteren. Tientallen reizen hebben wij in die jaren gemaakt,' aldus Coen Bot in zijn boek 'Als de Noordwester woedt', maar het zou te eentonig worden om bij al die 'kleine' reddingen stil te staan. 'dodenschip Alleen het verhaal van het 'dodenschip' (4 december 1935), over die vooroorlogse jaren wil hij nog wel vertellen. Bij paal 2 waren elf zeelieden per sloep aan wal gekomen, maar er moesten nog meer mensen aan boord van het Zweedse stoomschip zitten. En inderdaad: 'wij kwamen vrij dicht bij het schip en zagen mensen aan dek. Zij stonden in elkaar gedoken achter de stuurhut. Wij riepen naar hen, schreeuwden naar hen, maar kregen geen antwoord. Zij verroerden zich niet. Wat had dat te betekenen, het was toch geen dodenschip!' Nee, dat Nationale Reddingbootdag 2003. Piet Bot met oud-opstapper Aad van Duivenbooden op zijn oude schip, de Prins Hendrik Evenals zijn vader en grootvader was Piet Bot (12 mei 1914 - 01 au gustus 2005) een even bekwaam als moedig mensenredder. Toen zijn vader op 1 januari 1946 afscheid nam als schipper van de redding boot te Den Helder had hij 649 mensen gered. 'Een aantal dat niet spoedig geëvenaard zal worden,' aldus de directeur van de reddingmaat schappij ('Reddingboot', mei 1946). Maar Piet Bot heeft, in de veertig jaar dat hij bij de reddingmaat schappij in dienst was (1934-1974) in 481 tochten in totaal 894 schip breukelingen gered. Pieter Wilhelm Bot, geboren 12 mei 1914, trad op 1 april 1934 in dienst van de reddingmaatschappij als 'opstapper' op de 'Dorus Rijkers'. Kort voor de oorlog werd hij stuurman (1 november 1939) en kort erna (1 januari 1946) schipper. Eerst op de 'Dorus Rijkers', daarna op de 'Prins Hendrik' (1952-1968) en tenslotte op de 'Suzanne'(1968- 1974). Toen Piet Bot in 1934 'opstapper' op de reddingboot werd, was dit uiteraard niet voor 't eerst dat hij meevoer. Reeds op zijn vijftiende voer hij mee (21 september 1929) toen er een paar jachtjes en marinesloepen vastgelopen waren. Ook de reis naar de klipper 'Rival' op 14 februari 1933 maakte hij mee, maar ook toen nog als 'overtallig' redder. Pas een jaar later kwam hij officieel in dienst van de reddingmaatschappij. Nog datzelfde jaar, op 4 oktober 1934, ging de 'Dorus Rijkers'- voor het eerst in het bezit van een radio! - in een vliegende storm eropuit voor een noodgeval. 'Die nacht voelde ik me niet op mijn gemak, waarschijnlijk omdat mijn jongste zoom, die zijn eerste grote 54

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 16