Hij staat synoniem voor wat een (Nederlandse) Zouaafis: heldhaftig, onverschrokken en te allen tijde bereid voor zijn paus, de Heilige Vader, te sterven. Onderscheid tussen het wereldlijke en geestelijke leiderschap van de paus was daarbij niet aan de orde. In de RK-kerk in Lutjebroek bevindt zich een gevelstandbeeld van onze held. De val van Rome Bij het uitbreken van de Frans- Duitse oorlog op 19 juli 1870 besloot Napoleon zijn laatste troepen uit Italië terug te trekken. Om de orde te handhaven en de paus te beschermen voelde Victor Emmanuel zich genoodzaakt de pauselijke staat binnen te trekken. De strijd was snel gestreden: aan Italiaanse zijde stonden 50.000 manschappen, het pauselijke leger telde 8000 man waaronder 4000 Zouaven. Op 20 september 1870 begon het beleg van Rome. Bij Porta Pia werd een bres in de versterking rond Rome geslagen en de stad ingenomen. Om bloedvergieten te voorkomen, zo luidde het verhaal, gelastte de paus de Zouaven om de strijd te staken. Voor zover ze in de stad Rome waren namen de Zouaven op 21 september 1870 afscheid van Pius IX, leverden hun wapens in en werden per spoor naar Civitavecchia vervoerd. Per schip ging het vandaar naar Genua. Daar kwam de hoofdmacht van de overgebleven Zouaven vast te zitten in een fort voordat ze naar hun vaderland werden gerepatrieerd. Van de ruim 3000 Nederlandse Zouaven die naar Rome gingen, stierven er ca. 200 in de hospitalen aan onder andere cholera en typhus en 22 sneuvelden er tijdens gevechten. Verdrag van Lateranen Vanaf de val van Rome beschouwde de paus zich als 'de gevangene van het Vaticaan' een situatie die zou voortduren tot in 1929. Onder Mussolini, die als totalitair heerser scherp zag dat een meningsverschil met de kerk meer na- dan voordelen had, tekent Italië de vrede met het Vaticaan. Op n februari 1929 komt het Verdrag van Lateranen tot stand waarbij Italië de soevereiniteit van de paus erkent, ook al bestaat zijn bezit uit niet meer dan een ministaatje van 44 hectare. De Romeinse kwestie is daarmee de wereld uit, het erfgoed van St. Petrus is (in minimale vorm) veiliggesteld. In de optiek van de Zouaven was de strijd niet voor niets geweest. Plaats in de maatschappij Voorzover de Zouaven dachten dat zij na terugkeer in Nederland hun maatschappelijke en sociale status konden verbeteren zijn zij in de meeste gevallen toch echt wel bedrogen uitgekomen. Zeker, hun aanzien was hoog maar daar kon je ook vroeger al geen brood voor kopen. De Zouaven werden vaak gezien als een soort familieheilige. Als dank voor hun diensten werden zij vrijgesteld van de vastenwetten en dit lieten zij vaak tot grote ergernis en jaloezie van hun omgeving goed blijken tijdens de vastentijd. Broederschap Bij terugkeer in Nederland sloten de Zouaven zich op diverse plaatsen aaneen in broederschappen die de idealen, waarvoor in Italië gestreden was, hoog wilden houden. Sommige van deze genootschappen, zoals de Amsterdamse en Rotterdamse, ontstonden al voor de val van Rome op 20 september 1870. De Zouavenverenigingen blijken vooral stedelijk of regionaal te werken. Zij waren vanzelfsprekend trouw aan de paus. 33

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 35