De oorlogswinter van 1944 Ik heb 50 kilo tarwe, 2 kilo vlees en 2 gasmaskerbussen met carbid ver zameld. Allemaal door jatwerk op de werf! Van een goede vriend mag ik de fiets lenen en dat is nog een fiets die op luchtbanden rijdt. Op massieve banden van Den Helder naar Nijkerk is bijna niet te doen. Ik ga om 08.00 uur 's morgens op pad. Het vriest een beetje, maar verder is het behoorlijk weer. Mijn fiets is zwaar beladen en ik heb voor en achter een bagage drager. Om controle door de land wacht (NSB-er's) te ontlopen ga ik niet via de Zaanstreek, want bij de Hembrug pakken ze alles van je af. Eerst Heerhugowaard en dan in de richting van Purmerend. De Purmer hebben de Duitsers onder water gezet en op sommige plaat sen staat het water op de weg. Als je heel voorzichtig fietst, gaan de pedalen net door het water, maar je voeten houd je redelijk droog. De arme drommel met zijn handkar kan dat niet zeggen. Hij komt helemaal lopend uit Den Haag en is met een paar hongerige kinderen op weg naar de Afsluitdijk. Misschien is er in Friesland nog wat te koop of te ruilen. De kinderen gaan op de kar, de man trekt zijn kousen en schoenen uit en moet een paar kilometer door het ijskoude water. Wat een mazzel dat ik op de fiets ben. Maar doordat ik te veel bagage heb krijg ik af en toe een lekke band. Vanaf Den Helder heb ik al 5 keer een lekke band gehad. Gelukkig heb ik plakspullen bij me. Binnenband er uit halen, met mijn laars het ijs in de sloot stukstoten en het gaatje opzoeken. Alles bij elkaar kost dat gauw 3 kwartier. Als dat zo door gaat kom ik vandaag niet op tijd in Nijkerk, want om 20.00 uur is de avondklok. Ik zal in Amsterdam moeten overnachten. Bij wildvreemden aangebeld, want hotels zijn er al lang niet meer. Deze mensen willen mij voor 5 kilo tarwe - in die tijd een vorstelijke beloning - een bed geven. Ik krijg een appel als avondeten, want meer hebben ze echt niet. Mijn fiets breng ik naar een fietsenmaker en zeg: "als u mijn fietsbanden goed maakt krijgt u ook 5 kilo tarwe". Mijn bagage is hierdoor met 10 kilo verminderd, maar dat is alleen maar gunstig. Ik ga vroeg slapen en denk aan andere jaren voor 1940, waar de avond voor kerstmis altijd een gezellige avond was, maar nu is het koud en kil. Ik slaap prima en krijg als ontbijt een grote goudreinet, waar ik het de hele dag mee moet doen. De fiets is gemaakt en ik ga op weg richting Naarden- Bussum. Er zijn veel etenhalers op weg, auto's rijden er niet meer en iedereen neemt gewoon de hoofdrijbaan. De zon schijnt heerlijk en als het geen oorlog was, zou het zelfs gezellig zijn. De lekke banden blijven komen en voordat ik bij Diemen ben, heb ik er al weer 4 gehad. Zo gaat het niet langer en kom ik ook vandaag niet in Nijkerk! Ik besluit de banden eraf te halen en op kale velgen te gaan rijden. Het maakt flink lawaai, maar het fietst lekker licht. Na een kwartier ga ik eens naar de wielen kijken en zie tot mijn schrik dat het ijzer flink begint te slijten. Straks heb ik niet alleen slechte banden, maar ook gammele wielen! Ik moet mijn bagage kwijt zien te raken! Om een zak met tarwe bij gewone mensen in bewaring te geven kun je niet maken, want die hebben ook honger. Ze kunnen er moeilijk afblijven! Ik ga op zoek naar een boer en vraag of ik daar zo lang mijn tarwe mag neerzetten. Het carbid krijgt hij niet, want daar kan hij niet vanaf blijven. Ik doe de banden weer om de velgen en ga verder met 2 kilo vlees en 2 gevulde gasmaskerbussen. Wat een genot. Het rijdt veel lichter en ook met de banden gaat het nu veel beter. Alleen is het door al dat gedoe bijna avond geworden als ik in de buurt van Baarn kom. Moet ik nou nog een keer overnachten? Ik besluit de avondklok aan mijn laars te lappen en ga door de polder via Eemnes en Spakenburg richting Nijkerk. Gelukkig is er nergens controle; misschien omdat het kerstavond is. Eindelijk, het is intussen 21.00 uur, sta ik in de Holkerstraat voor de deur. Met vlees en carbid. De tarwe halen we de volgende dag met zijn drieën op. En zo eindigt de oorlogswinter Kerstmis 1944. Ik was toen 26 jaar oud. Pim Klik, Overasselt 116

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 30