87 in Europa nog ternauwernood of helemaal geen sprake van. Het proces van staatsvorming in ons land tijdens en na de Opstand wordt nauwkeurig beschreven en in de West-Europese context geplaatst, evenals de kerkelijke verhoudingen in ons land en daarbuiten. Willem van Oranje, aldus de auteur, was overtuigd pleitbezorger van de vrijheid van godsdienst. Kerk en Staat bleven gescheiden. De calvinistische kerk werd géén staatskerk. Men was zeker niet verplicht lid van de gereformeerde kerk te zijn. Andere geloofsrichtingen werden, hoewel niet officieel erkend, dan toch gedoogd. Maurits/Oldenbarnevelt Bijzonder knap vind ik ook de in het derde hoofdstuk gegeven analyse van de godsdiensttwisten tussen de remonstranten en contraremonstranten. Zelfs historici-van-nu vinden het onbegrijpelijk dat men zich in die dagen kon opwinden over zoiets als de predestinatie (of uitverkiezing). Maar dat toont alleen maar aan hoe weinig besef ze hebben van wat er toen werkelijk speelde. Daarvoor zijn ze te 'eigentijds', zakelijk, rationeel en gespeend van ieder gevoel voor religie. Toch zou men, als men de huidige discussies binnen de islam werkelijk volgt, kunnen weten, dat er mensen zijn die zelfs willen sterven voor hun geloof. Zo erg was het toen niet meer - de brandstapels van Filips II behoorden tot het verleden maar onze i7e eeuwse voorvaderen vlogen elkaar niet zó maar in de haren. Men zou dit kunnen weten, want Van Deursens boek over deze periode 'Bavianen en slijkgeuzen, kerk en kerkvolk ten tijde van Maurits en Oldenbarnevelt' (1974) is al dertig jaar oud. In dit vernieuwende boek beschreef de auteur niet alleen de inhoud van de theologische conflicten, maar ook de praktijk van alle dag van gewone kerkgangers, de weg van de doop tot het graf. En van de kerk in de samenleving. De tegenstelling Maurits/ Oldenbarnevelt raakte verweven met die tussen contraremonstranten en remonstranten. Toen de stadhouder tenslotte openlijk partij koos voor de orthodoxie van het gewone volk, was het pleit beslecht. Uiteindelijk is Oldenbarnevelt, de verdienstelijke staatsman, onthoofd. Terecht mochten de Staten van Holland in hun resolutieregister over het slachtoffer noteren: 'Een man van grooten bedrijve, besoig- ne, memorie ende directie, ja singulier in alles. Die staat siet toe dat hij niet en valle. Ende sy Godt sijne siele gena- digh. Amen. Oldenbarnevelt is ter dood veroordeeld op grond van onbewezen vermoedens, schrijft Van Deursen. Van vermeend landverraad, waarvan Maurits overtuigd geraakt was. Zoals Oldenbarnevelt ten onrechte meende dat de stadhouder uit was op vorstelijke soevereiniteit. Zo is er, naar we weten, meer fout gegaan. De moord op de gebroeders Johan en Cornelis de Witt in het rampjaar 1672 was zo'n ander absoluut dieptepunt in onze vaderlandse geschiedenis. Daarover schrijft Van Deursen aan het eind van zijn boek, dat eindigt Johan de Witt, door J. de Baen. met de dood van koning-stadhouder Willem III in 1702. Voor wie als ik geschiedenisles heeft gehad in de tijd van de schoolwandplaten is 'De last van veel geluk' eindelijk weer eens een verhaal bij al die jaartallen en gebeurtenissen. Van Deursen is een verhalenverteller en dat vind ik geweldig. Is er dan helemaal geen kritiek? Natuurlijk wel. Sociale en economische geschiedenis, kunst en cultuur komen slechts beperkt aan bod. Maar daar zijn weer andere boeken voor. En dan is er de kritiek van Vrij Nederland of beter gezegd van een mij onbekende recensent Jos Palm in 'Vrij Nederland' (18 september 2004) met als titel 'Vroeger was alles beter'. En als samenvatting: 'De historicus A.Th. van Deursen toont zich in zijn weergave van de Gouden Eeuw een kruisridder tegen de moderniteit. De grafstemming overheerst.' Nu wil ik niet ontkennen dat de (oud-V.U. hoogleraar) Van Deursen op geloofsgebied geen oppervlakkigheid tolereert. Dat mensen-van-nu dit irriteert begrijp ik ook nog wel. Maar om dan te schrijven 'Van Deursens zuinige, dunne taal werkt niet voor het invoelbaar maken van een algemene geschiedenis'. Tja, daar kan ik eerlijk gezegd toch ook niet veel mee. Overigens wil ik er nog wel aan toevoegen dat Jos Palm óók schrijft over 'het overdonderende aantal pagina's van hoge kwaliteit' bij Van Deursen. Uit een bespreking van Erika Kuijpers in de NRC van 17 september 2004 citeer ik tenslotte nog: 'De ouderwetse helden en hoogtepunten keren terug in een nieuw, mooi overzicht van de Gouden Eeuw. Eindelijk weer het verhaal bij de betekenisloos geworden jaartallen.' Ik ben dus zeker niet de enige die dit boek aanprijst. Jan T. Bremer

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 29