Tachtig pereeelcn BOUWTERREIN,
Keizerstraat. Spoorstraat. Koningstraat.
Heimwee naar de Spoorstraat
Adres: A. VOS Rz.. Zuidstraat.
De ondergeteebende beveelt zich beleefdelijk aan tot de
uitvoering van METSEL- en TIMMERWERKEN, zoomede
tot het bouwen van WOON- en WINKELHUIZEN.
BOUWTERREIN in verschillende afmetingen in
Spoor-, Koning- en Keizerstraat, op aannemelijke
voorwaarden verkrijgbaar.
P. DONKER.
Adres: Weststraat, h 110 en aan de Werkplaats,
nabij de kerk der Evang. Lutk. Gemeente.
Als de gemeente het besluit neemt
om de voorstellen van projectbureau
Stadshart uit te voeren gaat de
binnenstad voor een groot deel
op de schop. Dit betekent voor de
Spoorstraat
de derde grote
verandering
binnen een
tijdsbestek van
zo'n 165 jaar.
Zo was er eerst
in de i9e eeuw
de komst van
de bebouwing
waardoor er
weilanden en
landerijen verdwenen. Toen de
tweede fase, de (weder) opbouw
van de straat, die plaatsvond in de
jaren vijftig van de vorige eeuw
voor het herstel van de opgelopen
oorlogsschade. En dan nu, in
de 2ie eeuw, het derde plan met
wederom grote veranderingen. De
opleverdatum is onbekend maar
wordt geschat rond het jaar 2020.
En of het allemaal door zal gaan
weet nog niemand, want niet alleen
is er de Helderse nuchterheid over
de plannen, er is ook heel veel geld
nodig.
Maar daar krijgen de Nieuwediepers
volgens het projectbureau wel een
totaal hernieuwde Spoorstraat
voor terug. Volgens het plan
Stadshart Den Helder 2020 worden
de Spoorstraat en de Bierstraat
weer aan elkaar gekoppeld met
als bijzonderheden de (nieuwe)
marktplaats en bibliotheek, verder
zal de overluifeling verdwijnen. De
zaterdagmarkt verhuist dus naar
de Spoorstraat en komt vanaf ter
hoogte van de Hoogstraat tot aan
de Bierstraat en dan met name
langs de noord-westzijde.
Hier zal 's zomers ook de
Juttersmarkt gehouden
worden, de straat zal daar
plaatselijk verbreed (gesloopt)
worden. De bibliotheek moet
aan de overzijde van de straat
komen, ongeveer ter hoogte van
de kruising met de Hoogstraat en
dan gebouwd in de richting van de
Palmstraat. Aansluitend komt er
in die richting een ondergrondse
centrumparkeergarage.
De oudste gegevens van de
Spoorstraat gaan terug tot de i7e en
i8e eeuw toen de Spoorstraat nog
Nieuwlanderweg werd genoemd.
Deze weg vormde samen met de
Middenweg en met eerste gedeelte
van de Jan Verfailleweg één lange
rechte weg. Door de aanleg van de in
1865 in gebruik genomen spoorlijn
tussen Den Helder en Alkmaar werd
de weg door het spooremplacement
onderbroken. Zodoende de voor de
hand liggende naamsverandering van
het meest noorderlijke deel van de
Nieuwlanderweg in: Spoorstraat. De
bebouwing van de straat kwam pas
op gang na de aanleg van het Helders
Kanaal in 1828 - 1829. Eerst verrees
langs het kanaal lintbebouwing
en pas daarna ontwikkelde zich
Advertenties uit het Vliegend Blaadje van
8 januari i8y6.
daarachter het stadscentrum. De
aanleg van een spoorwegstation
nabij het begin van de Spoorstraat
was uiteindelijk bepalend voor de
richting en ontwikkeling van het
stadscentrum. Want wonen in
de omgeving van het station was
zeer geliefd. Vandaar dat de bouw
plaatsvond vanaf de grachtengordel
tot aan het station. De Spoorstraat lag
in wijk Q en in 1867 was er volgens
de krantenadvertenties nog voldoende
bouwruimte want er werden
nog diverse weilandjes te koop
aangeboden. In de jaren daarna stond
er in de opkomende winkelstraat
onder andere een bierhuis, wat
winkels en de stalhouderij van W.C.
Thijssen, verder stonden er wat
woningen, een koffiehuis en een
sigarenfabriekje. Maar nog steeds
werd er een grote hoeveelheid kavels
bouwgrond aangeboden. Zelfs nog
in 1876 werden in de Keizerstraat
- Spoorstraat en Koningstraat in
totaal tachtig percelen bouwterrein
aangeboden. Rond het jaar 1880
stonden er in de Spoorstraat
inmiddels ook wat pakhuizen en
een timmermanswerkplaats, de
in afmeting naar verkiezing, zeer geschikt voor Woon- en Winkelhuizen,
op aannemelijke voorwaarden TE KOOP.
70