Tachtig pereeelcn BOUWTERREIN, Keizerstraat. Spoorstraat. Koningstraat. Heimwee naar de Spoorstraat Adres: A. VOS Rz.. Zuidstraat. De ondergeteebende beveelt zich beleefdelijk aan tot de uitvoering van METSEL- en TIMMERWERKEN, zoomede tot het bouwen van WOON- en WINKELHUIZEN. BOUWTERREIN in verschillende afmetingen in Spoor-, Koning- en Keizerstraat, op aannemelijke voorwaarden verkrijgbaar. P. DONKER. Adres: Weststraat, h 110 en aan de Werkplaats, nabij de kerk der Evang. Lutk. Gemeente. Als de gemeente het besluit neemt om de voorstellen van projectbureau Stadshart uit te voeren gaat de binnenstad voor een groot deel op de schop. Dit betekent voor de Spoorstraat de derde grote verandering binnen een tijdsbestek van zo'n 165 jaar. Zo was er eerst in de i9e eeuw de komst van de bebouwing waardoor er weilanden en landerijen verdwenen. Toen de tweede fase, de (weder) opbouw van de straat, die plaatsvond in de jaren vijftig van de vorige eeuw voor het herstel van de opgelopen oorlogsschade. En dan nu, in de 2ie eeuw, het derde plan met wederom grote veranderingen. De opleverdatum is onbekend maar wordt geschat rond het jaar 2020. En of het allemaal door zal gaan weet nog niemand, want niet alleen is er de Helderse nuchterheid over de plannen, er is ook heel veel geld nodig. Maar daar krijgen de Nieuwediepers volgens het projectbureau wel een totaal hernieuwde Spoorstraat voor terug. Volgens het plan Stadshart Den Helder 2020 worden de Spoorstraat en de Bierstraat weer aan elkaar gekoppeld met als bijzonderheden de (nieuwe) marktplaats en bibliotheek, verder zal de overluifeling verdwijnen. De zaterdagmarkt verhuist dus naar de Spoorstraat en komt vanaf ter hoogte van de Hoogstraat tot aan de Bierstraat en dan met name langs de noord-westzijde. Hier zal 's zomers ook de Juttersmarkt gehouden worden, de straat zal daar plaatselijk verbreed (gesloopt) worden. De bibliotheek moet aan de overzijde van de straat komen, ongeveer ter hoogte van de kruising met de Hoogstraat en dan gebouwd in de richting van de Palmstraat. Aansluitend komt er in die richting een ondergrondse centrumparkeergarage. De oudste gegevens van de Spoorstraat gaan terug tot de i7e en i8e eeuw toen de Spoorstraat nog Nieuwlanderweg werd genoemd. Deze weg vormde samen met de Middenweg en met eerste gedeelte van de Jan Verfailleweg één lange rechte weg. Door de aanleg van de in 1865 in gebruik genomen spoorlijn tussen Den Helder en Alkmaar werd de weg door het spooremplacement onderbroken. Zodoende de voor de hand liggende naamsverandering van het meest noorderlijke deel van de Nieuwlanderweg in: Spoorstraat. De bebouwing van de straat kwam pas op gang na de aanleg van het Helders Kanaal in 1828 - 1829. Eerst verrees langs het kanaal lintbebouwing en pas daarna ontwikkelde zich Advertenties uit het Vliegend Blaadje van 8 januari i8y6. daarachter het stadscentrum. De aanleg van een spoorwegstation nabij het begin van de Spoorstraat was uiteindelijk bepalend voor de richting en ontwikkeling van het stadscentrum. Want wonen in de omgeving van het station was zeer geliefd. Vandaar dat de bouw plaatsvond vanaf de grachtengordel tot aan het station. De Spoorstraat lag in wijk Q en in 1867 was er volgens de krantenadvertenties nog voldoende bouwruimte want er werden nog diverse weilandjes te koop aangeboden. In de jaren daarna stond er in de opkomende winkelstraat onder andere een bierhuis, wat winkels en de stalhouderij van W.C. Thijssen, verder stonden er wat woningen, een koffiehuis en een sigarenfabriekje. Maar nog steeds werd er een grote hoeveelheid kavels bouwgrond aangeboden. Zelfs nog in 1876 werden in de Keizerstraat - Spoorstraat en Koningstraat in totaal tachtig percelen bouwterrein aangeboden. Rond het jaar 1880 stonden er in de Spoorstraat inmiddels ook wat pakhuizen en een timmermanswerkplaats, de in afmeting naar verkiezing, zeer geschikt voor Woon- en Winkelhuizen, op aannemelijke voorwaarden TE KOOP. 70

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2005 | | pagina 12