I 6l Overtollig water kan (en moet soms) afgespuid worden niét door de kleine zeesluis naar de Buiten haven, doch geloosd naar de Bin nenhaven, het reeds genoemde ka naaltje met sluis aan de zuidzijde van de werf. Dit heeft de zeer juiste naam van 'Boerenverdriet' gekregen, omdat daardoor eventueel zout water in de boezem van Noord Holland terecht komt. Het is duidelijk dat dit in het algemeen niet behoorde voor te ko men en waarschijnlijk was de grote koopvaardij sluis met de kleine sluis er naast eerder de schuldige, gezien de capaciteit, aan de zo gevreesde verzilting van het boezemwater. Overigens moest, wilde een groter schip de werf op komen, dit bij stil water in de haven geschieden om de manoeuvre om de haven te be- draaien mogelijk te maken. Meestal was sleepboothulp nodig van een der boten van de N.V. Wijsmuller (met hun zwart-wit-blauwe schoor steen, die ook de zeeschijven voor de marine sleepten, waar destijds de kapitein Kuiper een expert in was). Als regel moest het schip dan met binnengaan door de sluis wachten tot het ogenblik van gelijk water' buiten en binnen. Het peil op de werf zélf moest een bepaalde waarde hebben om het schip in een der twee dokken op te kunnen nemen, waartoe de bateau port, de schipdeur drijvend gemaakt moest kunnen worden. Het leeg pompen van dat dikbuikig 'schip' geschiedde, nadat de stoom was ge komen, met behulp van een locomo- Het wachtschip 'Adolfvan Nassau' biel. Een wat zot gezicht leverde die machine op wielen met haar grote rookpluim op. Later kwam de electri- ficatie. De centrale kwam vlak bij een der dokken te staan. Het grootste schip, dat te Willems oord in het dok opgenomen werd, was het pantserschip 'De Zeven Provinciën' (101,5 m) geweest. De nieuwe torpedobootjagers type 'De Ruyter' (van Ghendt, 98 m) konden ook in het grote (z.g.n. nieuwe) dok worden opgenomen. De kruiser 'Java', zoals gezegd, niet. De krui sers 'Java' en 'Sumatra' zijn nooit op de werf geweest. De 'Java' heeft van mei 1937 - januari 1938 ter re paratie voor het 'paleis' in de Bui tenhaven gelegen. Kleine schepen, zoals kanonneerbo ten en onderzeeboten, kwamen door het 'Boerenverdriet' de werf op. Interessant was het nog eens een groot houten schip in het grote dok te zien. Als adelborst zag ik er nog eens de 'Adolf Hertog van Nassau' (ge bouwd in 1858) in staan. In de ja- De marineschutsluis omstreeks 1930 triT,

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2004 | | pagina 7