den gelijk uit alle hoeken, zijnde een zoort van een Orcaan (gelijk zij veel in Oost- en West-Indiën heb ben). De meeste menschen zulk weer ongewoon zijnde, kermden en riepen het schijnt dat den Jongsten dag voor handen is, storten vierige vurige) Gebeden uit, kreeten en kermden, zagen niet anders dan een ontijdige dood voorhanden." Door deze windhoos stortte niet al leen de Utrechtse Domkerk in el kaar, maar ook de kerktorens van Purmerend, Hoogwoud, Winkel en Hippolytushoef. Vooral in Hilver sum, Amsterdam en in de Zaan streek was aanzienlijke schade aan huizen, molens enz. Maar over een scheepsramp spreekt Burger van Schoorl niet, terwijl die, gezien het feit dat de windhoos ook over Wie- ringen trok, toch wel waarschijnlijk lijkt. Oorlogsschepen vergaan (1683) De laatste grote i7e eeuwse scheepsramp op 't Marsdiep die door Dirk Burger van Schoorl be schreven wordt is die van 1683: "In 't laatst van dit jaar quamen onze oorlogsschepen van Goten- burg uit Zweeden alhier voor Gaat, van meening zijnde om binnen te komen, maar wierde overvallen van een heel swaren stormwind, zoodat verscheide Schepen hier van qua men te verongelukken." Hij noemt de "Hollandia", 84 stuk ken en 450 koppen (het volk wordt gered), de "Woerden", 72 stukken 350 koppen, waarvan slechts 38 man werden gered, 't schip "Tijdverdrijf' 54 stukken en 230 man, waarvan slechts 14 overleefden, de "Prins te Paard", 54 stukken en 230 man die allen verdronken, 't Schip de "Leeuwin" 54 stukken en 230 man "het welk op de Haakx aan stukken stiet, dog de Capitein en het volk wierde gebergt, 't Schip Gouda be mant met 42 stukken kanon en 175 Man is mede op de Haakx aan stuk- kengestooten en gezonken dog de Capitein en de meeste part van 't volk wierde nog gebergt." Tenslotte verging er nog een oor logsschip van de stad Enkhuizen en zijn "ook verscheidene koopvaardij scheepen gebleven en gezonken, zoo dat de schade op eenige Miljoe nen wierde begroot". Burger van Schoorl maakt tenslotte in zijn kro niek nog wel melding van een dijk breuk op Texel op 1 oktober 1697, maar hij spreekt niet over schepen die op het Marsdiep als gevolg van die storm verongelukt zijn. Toch waren er op het Marsdiep schepen vergaan, ja, er waren vol gens Buisman "honderden slacht offers".6 Helaas noemt deze overi gens betrouwbare auteur géén bronnen. Maar nogmaals: niet iedere storm betekende een scheepsramp, zoals niet elke watervloed een dijkdoor braak ten gevolge had. En een storm die wel een dijkdoorbraak veroorzaakte, behoefde nog niet noodzakelijkerwijs óók scheeps rampen ten gevolge te hebben en omgekeerd. Jan T. Bremer Noten 1. Uiteraard zijn er wel schattingen. Zo wordt het aantal schepen dat in Amsterdam zijn lading loste aan de hand van de opbrengsten van de last-, convooi- en licentgelden geschat op gemiddeld ca. 3000 per jaar. Uiteraard zijn deze schepen niet allemaal via het Marsdiep bin nengekomen, maar daar staat tegen over dat schepen voor andere Zui derzeesteden als Hoorn en Enkhui zen, voor een groot deel óók via het Marsdiep binnenvoeren. Tegenover ingekomen schepen stonden uiter aard ook uitgaande schepen. Daar naast waren er de V.O.C.-schepen, de landsschepen van oorlog en talrij ke vissersschepen, kaagschepen, lichtervaartuigen enz. die niet wer den meegeteld (bron: J.A. van der Vlis, "'tLant van Texsel"(Den Burg z976)' PP-z82, 183. 2. D. Burger van Schoorl, 'Kroniek van Medemblik', 1708. 3. H. Grotefend, 'Taschenbuch der Zeitrechnung des deutschen Mitte- lalters und Neuzeit', Hannover 1948. 4. L. van Aitzema, 'Historie of verhael van Saken van staet en oorlog in ende omtrent de Vereenigde Neder landen' (1663), deel 8, p.206. 5. T. van Domselaer, 'Beschrijvinge van Amsterdam', 1665. 6.J. Buisman, 'Bar en Boos' (Baarn 1984), pp.ii9 e.v. (Gemeentearchief Den Helder) 33

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 7