N.S. In de postwagen. GEEN TOEGANG TOT DE PERR.OMS Wiel rij den is alleen toegestaan op daartoe geschikte paden en niet op de bruggen. Rerfjdeo of medevoeren van motorrijwielen of -voertuigen op den spoorweg, op spoorweg bruggen en perrons is behoudens önn geneesheeren van Z.- en O.-fonds der N.v. Neder- ^^^^^^a^sche^oonvegen 'cw strengste ver boden. :s i> *a s**© ca fS s o f v n sft S ièf 9 f sfl un lil! z 3 t -o V» e c ZÏ*Z 5:^ c 0 s 13-s -3 a, C c N.V.ltfi Bewijs van toegang 3reezand - Anna Paulowna, v/d Hr. Tk.J.Verbeij te Breezand ISgftfEGEN leg spring n*. xa Leges 1.- AFOEGEVEN "flïö- w* Dc Chef van den Dii en Werken, N.S. Z 3.-8 3 a rü !"I **iï SS." O s 5 o»»s Q. O 3 w sra 2 s ij's 3- ïc 'hi w a, o a c c* I c S C B E: S" 2 N.S. Dit bewijs geeft toegang tot bet daarop aangegeven gedeelte van den spoorweg benevens tot het terrein der daaraan gelegen eind- of tusscbenstatfons. doch alleen voor zoover als noodig Is, om zich over dit terrein langs den koristen weg van den spoorweg naar den pubfieken weg tc begeveru 73 16000 - X/r-42 - K 542 ZIE OMMEZIJDE N.S. echter doorgaan en 's morgens kwamen de mensen, die hier een taak hadden, terug, terwijl 's avonds het omgekeerde gebeur de. De trein was het vervoermiddel om terug te keren naar het evacu atieadres, in Breezand, Anna Pau lowna, Schagen of nog wel verder. De trein was meestal afgeladen vol en bestond uit enkele personenwa gens, een of meerdere goederenwa gons en een postwagen. Alle ruimte werd gebruikt en alles was toege staan. Zelf heb ik lange tijd die trein benut om naar m'n vlucht- adres in Breezand te komen. Daar bij probeerde ik om zoveel mogelijk in de postwagen mee te reizen. Die wagen had ook de voorkeur van Van Weelde. De kans op een of an der vaderlands lied was dan erg groot! Vooral het "Ik hou van Hol land, 't landje rond de Zuiderzee" werd steeds met gejuich door de medepassagiers begroet. Het wa ren lichtpunten in ons donkere bestaan. De evacuatietrein was een onzeker geval en wij, die in Breezand moesten uitstappen, vroegen meestal of de trein daar wel stopte. Hoe het zat is mij niet bekend. De machinist zal dat niet zelf hebben kunnen bepalen. Vaak moest ik van Anna Paulowna naar het ein de van de Zandvaart lopen, een klein uur gaans. Gelukkig had ik op aanvraag een bewijs gekregen, dat ik langs de spoorweg mocht lo pen, anders was de wandeling nog langer geweest, 's Morgens stopte de trein gelukkig wel steeds in Breezand, waardoor ik dus naar mijn werk bij Drukkerij De Boer kon gaan. T. Verbeij

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 22