EXTRA-REIS IJzeren Spoiim'S-Maalsdiitjipij EXTRA-TREIN Retourbilletten geldig één tfau Stoom vaarl-Maat schappij A"JKJJ SiH L .1 'lot l)C/lKllfiin(ï ili In! Njfirvrdi /.ON 1>A* i I van uawiólilajjs l i tot i t uln-jtl geven. TuCgflHgl»f\vij/CJi wQititv ul jfrö .1 (ook per briefkoiirt i, alge/ouden dooi «Je «Jiiceló <h* st«)Oinvoiirt-MnntseJ«af>|)ij b. Ki'wri. burgwal, Je A iiiMcrdaiu. HOIXANÜSCIIS van JtuMtvrtlam u.-t; i MMvltler getrimd van hel aldaar in lading van In t ac'iiji 1 f MMM, .f.iv Op ZONDAG 1» Mei zal cttl lAlllV-IULIN i 'jdcu Amsterdam voorinidd. 10 n. ló llaarlcm 10 10 corrt utltu i n van RotJer'.ia.-i:. Uitgeest 11 Alkmaar 11 25 Schapen 11 55 te Hultler aankomende 12 -O CU terug van Helder '.savond 1 'I in :.»i)k>ni:e«, tc Amsterdam 11 ii. 15 >u ItKTOL'HIIII iLETTlN gtld.p- NB. He TREINEN' st Stations, Dl AD.MIMSTHATKl li AMSl F.llilAM MEUWKIHW', tc gelegenheid van Let lor he/igtl^lng hJcIIcu Stoomboot tt ilhut Ui, twbr.' ourcutlcaan deSsoomraurt- M ,j j via Nncz naar JuAit. ZONDAG 14 MEI a. i van A.MsTEIIDAM.»rn l'l HM Kit IA I). Al-K MA Al! U TKII1U vau NIII' WK Dl El' ...„itUaga i cn op tle Root 's.itomi- II l/o ie-.. n XIKI H'KDI&K. Ist Kajuit y'1.50. K jiut f I)c Sitxmtlii ut i- bczi-_'ti." t,.n miitil. I'l i»iu tot luuiddags I imr. inuetr van al lieden pent»»»;; uorden bj den Agent «l«/.er d J. t IJK' K, \k>».. MatD-Jlti Inigbrug alliir. IX- publieke belangstelling vix>r de Willem lil was zo groot dat er een exira trein reed om .ui kijklustigen de kans te geven het schip te bezoeken. De extra reis werd met drie adv< i tenties in de krant aangekondigd en de tiein was die 14e mei dan ook overvol Met deze nieuwe regeling was het voor prins Hendrik en Koning Wil lem III, die ook grote belangstelling voor de nieuwe stoomvaartmaat schappij had, duidelijk dat de zaak toen wel een nationaal belang dien de. De maatschappij kon voor de toekomst op gegarandeerde vrach ten van 6oo last per reis en 23% toeslag op de standaard vrachtprij zen rekenen die voor zeilschepen golden. Daarnaast zou al het perso nenvervoer voor de regering uitslui tend met de maatschappij plaats vinden. Als eerste van de vier sche pen lag daar nu de Willem III aan de kade van Het Nieuwe Diep. De net aangemonsterde bemanning was druk in de weer met het aan boord slepen van de eindeloze rij goederen en proviand die voor de lange reis van ongeveer 50 dagen nodig waren. Niet alleen aan boord werden ze voor de voeten gelopen door de belangstellende relaties van de rederij, ook de relaties van de passagiers wilden de Willem III op hun gemak bekijken en waren over het hele schip te vinden. Aan de wal stonden ook nog eens vele kijklusti gen de cargadoors en de beman ning in de weg bij het aan boord brengen van de lading. Alleen al voor de Nederlandse Staat gingen goederen mee ter waarde van zo'n fl.200.000,- (voor een groot deel opium). Door de drukte verliep het beladen en stuwen niet geheel zo als het hoorde. De verantwoordelij ke man bij de rederij was de oud chef Boelen van de cargadoorsfirma de Vries Co. Later zou hij nog de nodige problemen krijgen met de beladingswijze. Voor het publiek was de Willem III niet zo maar een stoomschip, met zijn bijna honderd meter lengte was het voor die tijd een schip met een omvang die men maar zelden te zien kreeg in Nederland. Men be schreef de eerste schepen die op In- dië voeren dan ook wel als "groote monsters van mailschepen". De paar kranten die Nederland toen kende schreven dan ook enthou siast over de grote Willem III en over de ruime, comfortabele inrich ting, maar vooral over "de ruime bovenkamer op het dek, waar de passagiers, vrij van wind, van het zeegezicht kunnen genieten", over de rookkamer, de herensalon en de damessalon, de prachtige trap naar de eetsalon en de eerste klas hutten met elk hun eigen stoomkacheltje die de passagiers zelf konden be- dienen.Om het nieuwe schip verder aan te bevelen stelde de maatschap pij de Willem III op zondag 14 mei van 12 tot 4 uur 's middags open. Men kon bij het hoofdkantoor per brief, of briefkaart zoals de maat schappij nadrukkelijk meedeelde in een advertentie, een toegangsbe wijs aanvragen. De belangstelling was zo groot dat de "Hollandsche Spoorweg-Maatschappij" die dag een extra trein uit Amsterdam naar Den Helder liet lopen. Ook de be langstelling voor die extra treinreis was zo groot dat de Hollandsche IJ zeren Spoorweg-Maatschappij het niet aan kon en de hele boekings rompslomp overdroeg aan de agent Heek die daarvoor zitting hield in de Amsterdamse Nieuwe Stads- Herberg. "Ettelijke honderden uit de hoofdstad" en vele uit de plaat sen die de trein door Noord-Hol land aandeed zorgden ervoor dat men "als opgepropt" in de trein zat, meldde de correspondent van het NRC-Handelsblad een dag later. Op die zondag 14 mei, was Den Helder geheel met vlaggen en vlag getjes versierd, een zeer koningsge zinde inwoner had zelfs Zijne Ma- jesteits borstbeeld gelauwerd aan de voorgevel van zijn huis gespij kerd. In Hotel Brug was het zo druk dat de broodjes in de kortste keren op waren en de gasten hun koffie zonder suiker moesten ge nieten; wat voor de meeste negen tiende eeuwse zoete-kauwen een flinke domper was. In drommen schoven de kijklusti gen over de dekken en door de sa lons van de Willem III. Er werden hier en daar "souvenirs" van het schip ontvreemd en de politie wist slechts een dief te pakken te krijgen. Op het station hield men de terug gaande reizigers scherp in de gaten in de hoop nog iets van die "souve nirs" terug te krijgen, maar zonder veel succes. Ondanks deze dissonan ten hadden de meeste bezoekers een vermakelijk dagje uit, compleet met bal na en een vuurwerk dat door het slechte weer grotendeels mislukte. Toch was men het er allemaal over eens; de Willem III was "een juweel van een schip".

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 15