EXTRA-REIS
IJzeren Spoiim'S-Maalsdiitjipij
EXTRA-TREIN
Retourbilletten geldig één tfau
Stoom vaarl-Maat schappij
A"JKJJ SiH L .1
'lot l)C/lKllfiin(ï
ili In! Njfirvrdi /.ON 1>A* i I
van uawiólilajjs l i tot i t uln-jtl
geven.
TuCgflHgl»f\vij/CJi wQititv ul jfrö .1
(ook per briefkoiirt i, alge/ouden dooi «Je «Jiiceló <h*
st«)Oinvoiirt-MnntseJ«af>|)ij b. Ki'wri.
burgwal, Je A iiiMcrdaiu.
HOIXANÜSCIIS
van JtuMtvrtlam u.-t; i MMvltler
getrimd van hel aldaar in lading van In t
ac'iiji 1 f MMM, .f.iv
Op ZONDAG 1» Mei
zal cttl lAlllV-IULIN i 'jdcu
Amsterdam voorinidd. 10 n. ló
llaarlcm 10 10 corrt utltu
i n van RotJer'.ia.-i:.
Uitgeest 11
Alkmaar 11 25
Schapen 11 55
te Hultler aankomende 12 -O
CU terug van Helder '.savond 1 'I in :.»i)k>ni:e«,
tc Amsterdam 11 ii. 15 >u
ItKTOL'HIIII iLETTlN gtld.p-
NB. He TREINEN' st
Stations,
Dl AD.MIMSTHATKl li
AMSl F.llilAM MEUWKIHW',
tc gelegenheid
van Let lor he/igtl^lng hJcIIcu
Stoomboot tt ilhut Ui,
twbr.' ourcutlcaan deSsoomraurt- M ,j j
via Nncz naar JuAit.
ZONDAG 14 MEI a. i
van A.MsTEIIDAM.»rn
l'l HM Kit IA I).
Al-K MA Al! U
TKII1U
vau NIII' WK Dl El' ...„itUaga i
cn op tle Root 's.itomi- II l/o ie-.. n XIKI H'KDI&K.
Ist Kajuit y'1.50. K jiut f
I)c Sitxmtlii ut i- bczi-_'ti." t,.n miitil. I'l i»iu tot
luuiddags I imr.
inuetr van al lieden pent»»»;;
uorden bj den Agent «l«/.er d J. t IJK' K, \k>»..
MatD-Jlti Inigbrug alliir.
IX- publieke belangstelling vix>r de Willem lil
was zo groot dat er een exira trein reed om .ui
kijklustigen de kans te geven het schip te
bezoeken. De extra reis werd met drie adv< i
tenties in de krant aangekondigd en de tiein
was die 14e mei dan ook overvol
Met deze nieuwe regeling was het
voor prins Hendrik en Koning Wil
lem III, die ook grote belangstelling
voor de nieuwe stoomvaartmaat
schappij had, duidelijk dat de zaak
toen wel een nationaal belang dien
de. De maatschappij kon voor de
toekomst op gegarandeerde vrach
ten van 6oo last per reis en 23%
toeslag op de standaard vrachtprij
zen rekenen die voor zeilschepen
golden. Daarnaast zou al het perso
nenvervoer voor de regering uitslui
tend met de maatschappij plaats
vinden. Als eerste van de vier sche
pen lag daar nu de Willem III aan
de kade van Het Nieuwe Diep. De
net aangemonsterde bemanning
was druk in de weer met het aan
boord slepen van de eindeloze rij
goederen en proviand die voor de
lange reis van ongeveer 50 dagen
nodig waren. Niet alleen aan boord
werden ze voor de voeten gelopen
door de belangstellende relaties van
de rederij, ook de relaties van de
passagiers wilden de Willem III op
hun gemak bekijken en waren over
het hele schip te vinden. Aan de wal
stonden ook nog eens vele kijklusti
gen de cargadoors en de beman
ning in de weg bij het aan boord
brengen van de lading. Alleen al
voor de Nederlandse Staat gingen
goederen mee ter waarde van zo'n
fl.200.000,- (voor een groot deel
opium). Door de drukte verliep het
beladen en stuwen niet geheel zo
als het hoorde. De verantwoordelij
ke man bij de rederij was de oud
chef Boelen van de cargadoorsfirma
de Vries Co. Later zou hij nog de
nodige problemen krijgen met de
beladingswijze.
Voor het publiek was de Willem III
niet zo maar een stoomschip, met
zijn bijna honderd meter lengte
was het voor die tijd een schip met
een omvang die men maar zelden
te zien kreeg in Nederland. Men be
schreef de eerste schepen die op In-
dië voeren dan ook wel als "groote
monsters van mailschepen". De
paar kranten die Nederland toen
kende schreven dan ook enthou
siast over de grote Willem III en
over de ruime, comfortabele inrich
ting, maar vooral over "de ruime
bovenkamer op het dek, waar de
passagiers, vrij van wind, van het
zeegezicht kunnen genieten", over
de rookkamer, de herensalon en de
damessalon, de prachtige trap naar
de eetsalon en de eerste klas hutten
met elk hun eigen stoomkacheltje
die de passagiers zelf konden be-
dienen.Om het nieuwe schip verder
aan te bevelen stelde de maatschap
pij de Willem III op zondag 14 mei
van 12 tot 4 uur 's middags open.
Men kon bij het hoofdkantoor per
brief, of briefkaart zoals de maat
schappij nadrukkelijk meedeelde in
een advertentie, een toegangsbe
wijs aanvragen. De belangstelling
was zo groot dat de "Hollandsche
Spoorweg-Maatschappij" die dag
een extra trein uit Amsterdam naar
Den Helder liet lopen. Ook de be
langstelling voor die extra treinreis
was zo groot dat de Hollandsche IJ
zeren Spoorweg-Maatschappij het
niet aan kon en de hele boekings
rompslomp overdroeg aan de agent
Heek die daarvoor zitting hield in
de Amsterdamse Nieuwe Stads-
Herberg. "Ettelijke honderden uit
de hoofdstad" en vele uit de plaat
sen die de trein door Noord-Hol
land aandeed zorgden ervoor dat
men "als opgepropt" in de trein zat,
meldde de correspondent van het
NRC-Handelsblad een dag later.
Op die zondag 14 mei, was Den
Helder geheel met vlaggen en vlag
getjes versierd, een zeer koningsge
zinde inwoner had zelfs Zijne Ma-
jesteits borstbeeld gelauwerd aan
de voorgevel van zijn huis gespij
kerd. In Hotel Brug was het zo
druk dat de broodjes in de kortste
keren op waren en de gasten hun
koffie zonder suiker moesten ge
nieten; wat voor de meeste negen
tiende eeuwse zoete-kauwen een
flinke domper was.
In drommen schoven de kijklusti
gen over de dekken en door de sa
lons van de Willem III. Er werden
hier en daar "souvenirs" van het
schip ontvreemd en de politie wist
slechts een dief te pakken te krijgen.
Op het station hield men de terug
gaande reizigers scherp in de gaten
in de hoop nog iets van die "souve
nirs" terug te krijgen, maar zonder
veel succes. Ondanks deze dissonan
ten hadden de meeste bezoekers een
vermakelijk dagje uit, compleet met
bal na en een vuurwerk dat door het
slechte weer grotendeels mislukte.
Toch was men het er allemaal over
eens; de Willem III was "een juweel
van een schip".