Het werkspoor te Callantsoog met rechts de zogenaamde karreloods, die in ïgói werd gesloopt. Op de achtergrond vaag
zichtbaar het karakteristieke kerkje. Het grote gebouw rechts op de achtergrond is de villa van Jhr. Van der Poll de
toenmalige eigenaar van het Zwanenwater. Defoto dateert uit ïgio.
Naar alle waarschijnlijkheid is het
smalspoor begin 1900 aangelegd
want op een topografische kaart
van 1910 zien we de lijn doorge
trokken tot ongeveer ter hoogte van
de Middenvliet. Merk op de afbui
ging van het lijntje door Groote
Keeten richting Noordhollands Ka
naal waar het eindpunt ter hoogte
van de sluizen Zijperzeedijk (Kolk-
sluis) nabij het dorp 't Zand is ge
weest (aanvoer materiaal via het
N.h.Kanaal). De naar Callantsoog
doorgaande lijn had nog een split
sing en later weer een samenvoe
ging halverwege Groote Keeten en
Callantsoog.
Naast de rails was een smal inge
klonken pad (geen tegelpad) van stel
circa 75 cm breed. Ik herinner mij
een pad met veel gaten en af en toe
door verstuiving een zandophoping.
Het hierbij afgebeelde deel van
twee aaneengescande delen van to
pografische kaartbladen, geeft het
smalspoor weer vanaf ongeveer het
schietterrein Botgat/huidige Licht
Grote Kaap nabij de Callantsooger-
vaart (grens van Den Helder met de
toenmalige gemeente Callantsoog;
thans gemeente Zijpe), naar het
dorp Callantsoog. Deze topografi
sche kaartdelen zijn oorspronkelijk
verkend in 1877 en herzien in 1907.
De zware locomotief "Hanschel" om
streeks 1946. De personen zijn
A. Vriesman en P. Weij