Het werkspoor te Callantsoog met rechts de zogenaamde karreloods, die in ïgói werd gesloopt. Op de achtergrond vaag zichtbaar het karakteristieke kerkje. Het grote gebouw rechts op de achtergrond is de villa van Jhr. Van der Poll de toenmalige eigenaar van het Zwanenwater. Defoto dateert uit ïgio. Naar alle waarschijnlijkheid is het smalspoor begin 1900 aangelegd want op een topografische kaart van 1910 zien we de lijn doorge trokken tot ongeveer ter hoogte van de Middenvliet. Merk op de afbui ging van het lijntje door Groote Keeten richting Noordhollands Ka naal waar het eindpunt ter hoogte van de sluizen Zijperzeedijk (Kolk- sluis) nabij het dorp 't Zand is ge weest (aanvoer materiaal via het N.h.Kanaal). De naar Callantsoog doorgaande lijn had nog een split sing en later weer een samenvoe ging halverwege Groote Keeten en Callantsoog. Naast de rails was een smal inge klonken pad (geen tegelpad) van stel circa 75 cm breed. Ik herinner mij een pad met veel gaten en af en toe door verstuiving een zandophoping. Het hierbij afgebeelde deel van twee aaneengescande delen van to pografische kaartbladen, geeft het smalspoor weer vanaf ongeveer het schietterrein Botgat/huidige Licht Grote Kaap nabij de Callantsooger- vaart (grens van Den Helder met de toenmalige gemeente Callantsoog; thans gemeente Zijpe), naar het dorp Callantsoog. Deze topografi sche kaartdelen zijn oorspronkelijk verkend in 1877 en herzien in 1907. De zware locomotief "Hanschel" om streeks 1946. De personen zijn A. Vriesman en P. Weij

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 10