Vangdam - Leidam en haven het Nieuwe Diep 25 In 1647 gaven de Staten-Generaal opdracht te onderzoeken of de geul het Nieuwe Diep geschikt gemaakt kon worden als veilige haven voor de oorlogsvloot. Het plan ging niet door. De voornaamste bezwaren waren de hoge kosten. Daarbij kwam, dat de invloedrijke West- friese Zuiderzeesteden, uit vrees voor concurrentie met hun havens, tegen waren. Maar het gemis van een Hollandse oorlogshaven tij dens de 4e Engelse oorlog (1780- 1784) gaf uiteindelijk de doorslag. In 1781 begonnen de werkzaamhe den voor de aanleg van de Helder- se haven. Technisch was men nog niet in staat een zeehaven uit te baggeren en daarom werd langs de oostkant van het Nieuwe Diep, pa rallel aan het water, de Leidam ge legd. Over de Zuidwal, een wad denvlakte oostelijk van het Nieuwe Diep, kwam de Vangdam die de ebstroom er doorheen moest lei den. De ligging van beide dammen moest een natuurlijke uitdieping van de haven bevorderen. In 1782 waren de werken voltooid, de zorg vuldig gemaakte berekeningen klopten. Het water stroomde bij eb krachtig door het Nieuwe Diep richting het Marsdiep en de diepte nam toe door uitschuring. Overge bleven ondieptes werden door uit baggering weggenomen. Van 1812 tot 1815 werd de kade langs de westzijde van de haven gelegd, nu bekend als het gedeelte tussen het Havenplein nabij hotel "Lands End" en de Koopvaardersschutslui zen. De grond voor deze kade werd gewonnen uit het daarlangs gegra ven kanaal, de Binnenhaven. De haven was nu voltooid en breidde zich in de jaren daarna uit tot de vlootbasis van Nederland. Hij ont wikkelde zich na de opening van het Noordhollands Kanaal in 1825 tevens tot een belangrijke koopvaar- dijhaven. Na de opening van het Noordzeekanaal in 1876 liep de bloei van de handelshaven echter alweer ten einde. Met de ingebruik neming in 1954 van de Nieuwe Ha ven als marinehaven veranderde het aangezicht van het Nieuwe Diep. Op het wachtschip en een en kel marineschip na lag de oorlogs vloot niet langer meer in de eeu wenoude haven. Na het vertrek in de jaren zeventig van de onderzee dienst en de "mottenballenvloot" naar de Nieuwe Haven bepalen nu de visserij en offshore-activiteiten het havenbeeld. Rens Schendelaar De Vangdam, met de aanhechting aan de dijk van de Nieuwe Haven, gezien vanaf de Waddenzee. Op de achtergrond bebou wing van de Nieuwe Haven. De aanhech ting van de dam bevond zich voordien aan de Leidam, zo ongeveer ter hoogte van de Moormanbrug. Door de aanleg van de Nieuwe Haven is de Vangdam voor een groot deel verdwenen. Overge bleven stenen restanten lopen nog als een kilometers lang lint over het wad.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 27