gen er mensen aan boord. In 1991 werd het schip binnengehaald. De laatste maanden zou de positie Texel ingenomen worden door lichtschip nummer n. In oktober van dat jaar sloeg dat echter van zijn ankers en strandde op de Hondsbossche Zeewering. Num mer 10 heeft daarna alsnog enkele weken dienst gedaan, totdat haar posilie begin 1992 definitief door een grote boei werd overgenomen. De stranding van de "11" is het eni ge ongeluk waarbij een Nederlands lichtschip verloren is gegaan. Voor het overige is het gebleven bij lichte aanvaringen. Ook kwam het voor dat het anker spoorslags gelicht moest worden om een aanvaring te voorkomen. Onwetendheid, onop lettendheid en onverwacht sterke stroming waren vaak oorzaken van dergelijke hachelijke situaties. Voor de bemanning kon de wisse ling van de wacht tijdens storm trouwens wel degelijk tot gevaarlij ke situaties leiden. De overstap van loodsvaartuig naar de sloep en van de sloep naar het lichtschip leverde veel gevaarlijke situaties op. Ongewenst bezoek Een lichtschip midden op zee is niet de eerste plaats waar je inslui pers verwacht. Toch blijken de on bemande lichtschepen zo nu en dan bezocht te zijn door bezoekers met verkeerde bedoelingen. Zo zijn er verslagen te vinden van diefstal van materialen. Vooral nautische objecten worden als souvenir mee genomen. Ook wordt wel gepoogd vuurpijlen of onderdelen van de lichtinstallatie mee te nemen, daar bij schaamteloos voorbijgaand aan het gevaar dat hierdoor voor de scheepvaart kan ontstaan. De lange reis over zee kan voor "beroeps"-in- brekers nauwelijks lonend zijn. Het valt dan ook aan te nemen dat de gelegenheid hier de dief heeft ge maakt. Een voordeel van zo'n verre kraak is natuurlijk, dat je onge stoord kunt zoeken naar spullen. Tijd genoeg. Maar of zo'n onbe mand schip nou echt nuttige spul len aan boord heeft valt te betwij felen. Geruchten zijn er ook steeds geweest over het gebruik van onbe mande lichtschepen door drugs smokkelaars. Dat zijn echter altijd geruchten gebleven; sporen of an dere aanwijzingen zijn nooit aange troffen. De Nederlandse lichtschepen In 1814 werd het eerste Nederland se lichtschip, genaamd "Schuyte- zand", uitgelegd op de positie Zwaansbalg. Het was een omge bouwde kanonneerboot, die was uitgerust met een lantaarn. Dit schip heeft waarschijnlijk dienst ge daan tot 1824. Het eerste lichtschip, dat speciaal voor dit doel gebouwd was, is op 16 november 1858 uitge legd bij de Noordhinderbank met de naam "Noordhinder Het schip was uitgerust met 8 argandlampen, voorzien van parabolische reflecto ren. In 1881 volgden de "Terschel- lingerbank' en "Schouwenbank", in 1890 "Haaks" en in 1891 "Maas". Rond de eeuwwisseling had Neder land 6 lichtschepen, waarvan 5 schepen voor de kust waren gesta tioneerd, n.1. "Noordhinder", "Schouwenbank", "Haaks", "Ter- schellingerbank" en 1 reserveschip. Gedurende een korte periode van 1917 tot 1921 hebben ook twee Ne derlandse lichtschepen op de posi tie Doggersbank Noord en Dog- gersbank Zuid gelegen. In 1930 is het lichtschip "Maas" op geheven en in 1934 volgde om eco nomische reden het lichtschip "Schouwenbank". In 1940 zijn de overige 3 lichtschepen binnenge haald. Bij het binnenhalen van het lichtschip "Terschellingerbank" bleek de gehele bemanning verdwe nen te zijn. Zij waren overgestapt op andere schepen, waarvan enkele naar Engeland ontkwamen; de an deren waren teruggekeerd naar het vasteland Na de oorlog, mede ter ondersteu ning van de van mijnen vrij ge maakte scheepvaartroutes, zijn de lichtschepen weer uitgelegd. Zo werd in februari 1946 het eerste lichtschip uitgelegd op de positie "Goeree", gevolgd door "Texel" in maart 1947, "Terschellingerbank" in december 1948 en tenslotte "Noordhinder" in januari 1954. Na de oorlog zijn er nog 3 nieuwe lichtschepen gebouwd. In 1952 kwam het eerste nieuw gebouwde schip in dienst, nr. 10 (lichtschip "Texel"), het tweede volgde in 1953, nr. n ("Terschellingerbank"). Bei den zijn gebouwd op de Rijkswerf Willemsoord te Den Helder. Het laatste lichtschip, gebouwd bij de Scheepswerf "De Waal" te Zalt- bommel was in 1963 gereed om uitgelegd te worden. Hiermee kwam het aantal op 6 lichtschepen. In 1965 werd lichtschip nr. 7, ge- !9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 21