Lichtschepen 1731 -1994 Lichtschepen zijn eigenlijk drijven de vuurtorens. Voor het markeren van ver uit de kust gelegen zand banken, ondiepten en vaargeulen is het bouwen van een vuurtoren niet altijd mogelijk. Een aantal be langrijke punten op zee werd daar om door middel van een lichtschip gemarkeerd. Hoewel zij op zich makkelijk te verplaatsen zijn, lig gen deze schepen altijd op een vaste plaats. Dat is logisch, want bij de scheepvaart moet bekend zijn op welke plaatsen men licht signalen kan verwachten. De naam die bij de positie van het schip hoort, staat groot op de zijkant van het schip. Overigens hebben lichtschepen of ficieel alleen een nummer. De "Texel", die thans als museum in Den Helder is ingericht, is eigenlijk het lichtschip nr. 10. De "10" heeft weliswaar het grootste deel van de tijd op de positie Texel doorge bracht, maar is daarnaast ook op andere posities actief geweest. Aan de andere kant is de positie Texel ook door andere schepen bezet ge weest, bijvoorbeeld als de "10" voor onderhoud in de haven lag. De po sitie vermeld op de zijkant van het schip kon dus wel eens wisselen. Naast het licht was er ook altijd een radiobaken aan boord. Daarmee kon de positie redelijk nauwkeurig worden vastgesteld. Reeds aan het eind van de i9e eeuw werd geëxpe rimenteerd met een onderwater- klok, waarvan het geluid kilometers ver kon worden opgevangen. Oor spronkelijk waren de lichtschepen bemand. De hoge kosten daarvan maakten het ontwikkelen van onbe mande markeringen noodzakelijk. Dat leidde onder meer tot een vast lichtplatform op de positie "Goe- ree" en een superboei op de positie "Terschellingerbank". De posities "Texel" en "Noordhinder" bleven tot voor kort bezet door onbemande schepen, die vanaf de wal werden gecontroleerd. Met het binnenha len van de "12" ("Noordhinder") was het lichtschip voorgoed verd wenen uit de Nederlandse kustver- lichting. Dit gebeurde op 21 maart :994- Twee Nederlandse lichtschepen zijn bewaard gebleven en zijn thans als museum ingericht: het licht schip nummer 10 "Texel" is in Den 1858 met een lichtschip bij de Noordhinderbank (zo'n 75 kilome ter uit de kust ter hoogte van de Westerschelde-monding). Het schip was genoemd naar de positie die het innam: "Noordhinder". In totaal heeft ons land 29 lichtsche pen gekend, die op 9 verschillende posities op de Noordzee hebben ge legen. Vanaf 1881 kregen de licht schepen een nummer in plaats van een naam. De "Texel" (nr. 10), die momenteel in Den Helder als museum is inge richt, werd in 1952 opgeleverd en heeft veruit het grootste deel van haar dienst ook op de positie Texel Lichtschip 'Terschellinger bank'. O Helder afgemeerd; het lichtschip nummer 12 "Noordhinder" ligt in Hellevoetsluis. Een stukje geschiedenis Het allereerste lichtschip, "Nore", werd in 1731 in de monding van de Thames uitgelegd. In die tijd werd overigens nog van een vuurschip gesproken. Nederland volgde pas in gelegen. In de eerste jaren waren er 11 bemanningsleden aan boord, tel kens gedurende 4 weken. In de 70- er jaren waren die aantallen terug gebracht tot respectievelijk 9 be manningsleden en 2 weken. Sinds Ï977 was de "10" volledig geauto matiseerd. De controle vond sinds dien plaats vanaf de wal. Alleen als er storingen geconstateerd werden, of voor algemene inspecties, gin- 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2003 | | pagina 20